Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Als je zelf een extensie ontwikkelt, kan je hier je vragen stellen.

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

24 aug 2012 13:22
#1
Joomla 2.5.6

Ik heb een module gemaakt die ik op 2 pagina toon en waarin de gebruikersgroep gedefinieerd is.

Het probleem dat ik nu heb is hoe krijg ik die waarde in de database?
welke pluginevent moet ik gebruiken en hoe weet de plugin de waarde van de module?

of is mijn aanpak geheel fout?

In gebruikersbeheer kan ik in de opties "Registratiegroep voor nieuwe gebruikers" instellen, maar ik heb 2 groepen gebruikers.

of is er een mogelijkheid om deze waarde te wijzigen afhankelijk van de pagina waar men vanaf registreerd?
Discussie gesloten.
  • ajr65
  • ajr65's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 13

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

24 aug 2012 22:54
#2
Je vraag is me niet helemaal duidelijk. Misschien is het verstandig uit te leggen wat je wil bereiken en wat je al hebt gemaakt?
Discussie gesloten.
  • Ronald
  • Ronald's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

30 aug 2012 15:45
#3
Ik heb 2 pagina's waar men zich kan registreren.
Afhankelijk vanaf welke pagina men zich registreerd moet de usergroup gezet worden.

Ik ben al zover dat ik weet welke usergroup de user moet krijgen, maar tijdens het registreren kan ik de usergroup niet meegeven.

In het joomla framework kan je wel een default opgeven in de opties van users, maar die geldt dan voor alle registraties.

Mijn vraag is dus hoe kan ik de group voor een user zetten?
Kan ik de default optie aanpassen voor ik het commando registreren geeft of moet ik na het registrrern de user updaten met de juiste group.

Voor beide mogelijkheden weet ik niet hoe ik het moet doen en of het mogelijk is. dus graag jullie advies
Discussie gesloten.
  • ajr65
  • ajr65's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 13

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

30 aug 2012 22:08 - 30 aug 2012 22:11
#4
Er zijn wel wat mogelijkheden, maar dat is denk ik niet zo wenselijk.
Je zou de com_users kunnen kopieren en er een tweede van kunnen maken die onder een andere groep opslaat,
maar dan is dat bij een nieuwe versie weer een hele klus om bij te werken. Niet wenselijk volgens mij.

Wat je het beste kan doen, maar dat gaat tegen wat je wil in, is een plugin maken die 1 veld toevoegt waarin een gebruikersgroep kan worden gekozen.
Misschien kan je via een template override nog iets programmeren over wanneer welke groep naar boven komt. En dit veld zou je dan bijvoorbeeld hidden kunnen meenemen

De plugin zorgt er dan voor dat het extra veld (groep) wordt meegenomen in het opslaan van de gebruiker waardoor deze niet de default groep mee krijgt.
Hoe je deze maakt lees je hier .

Maar dat is allemaal wel een gedoe. Er bestaan trouwens ook meerdere extensies waarmee je tijdens de registratie afwijkende groepen kan meegeven (kiezen tijdens registratie).
Zoiets als dit .
Laatst bewerkt 30 aug 2012 22:11 door Ronald.
Discussie gesloten.
  • Ronald
  • Ronald's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

30 aug 2012 23:00
#5
Misschien is het ook nog een goed plan om 'alternative layout' te overwegen samen met een plugin.
Discussie gesloten.
  • Ronald
  • Ronald's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

31 aug 2012 12:03
#6
Ik ben er nog even iets dieper in gedoken en het beste is inderdaad om een alternate layouts te maken die een hidden field heeft met de gewenste alternatieve group.

Daarnaast maak je dan een user plugin die dit veld kan meenemen.
Gebruik hiervoor "onUserAfterSave" pak de waardes van de gebruiker, delete de gebruiker uit de database en voeg deze opnieuw toe met de alternatieve groep.
Kijk naar de hierboven gegeven link of kijk in de "profile" plugin die standaard in Joomla zit hoe je dit kan doen.
Discussie gesloten.
  • Ronald
  • Ronald's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Het zetten van gebruikersgroep tijdens registratie

21 sep 2012 14:41 - 21 sep 2012 14:43
#7
Bedankt voor je hulp.
Het lukt nog niet helemaal :angry:

Ik heb een plugin gemaakt waarin ik het groupid kan zetten (nu nog hardcoded)
Code:
function onUserAfterSave($data, $isNew, $result, $error) { // get the groups to add them to; an array of group_ids; $userId = JArrayHelper::getValue($data, 'id', 0, 'int'); // update the user; add them to the groups JUserHelper::addUserToGroup( $userId , "33"); return true; }

Ik heb nu nog het probleem dat ik de waarde die ik met behulp van de module zet in de function onUserAfterSave niet kan uitlezen

In de module
Code:
$params->get('groupid');
haalt het juiste groupid op.
Hoe geeft ik deze door zodat ik die in onUserAfterSave kan gebruiken?
Laatst bewerkt 21 sep 2012 14:43 door ajr65.
Discussie gesloten.
  • ajr65
  • ajr65's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 13
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.136 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie