Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

404 en 500 fouten

404 en 500 fouten

01 feb 2015 13:19 - 01 feb 2015 14:06
#1
Hallo allemaal,

Vol bewondering lees ik allerlei topics door waarin diverse, mij onbekende, termen voorbij komen.
Tot voor kort kwam ik er aardig zelf uit, nu schakel ik heel graag jullie hulp in. Ik hoop tevens dat ik dit stukje in de juiste categorie plaats.

Ter verduidelijking, kort & bondig.
Mijn vader heeft een website laten bouwen door 2 jonge jongens, beiden inmiddels onbereikbaar en hij zit nu ' met de gebakken peren' . In eerste instantie kwam ik nergens in, maar door de inlogcodes van de " super user" te bemachtigen, kon ik op weg. De website draait op Joomla en tot een maand geleden kende ik het bestaan van Joomla niet eens. De Joomla versie die nu gebruikt wordt is 2.5.6 (ik heb het idee dat hier al maanden/jaren niets mee is gedaan/updates uitgevoerd).
Hier gaat het 1e deel al mis: volgens het systeem dien ik (inmiddels 6) nieuwe updates uit te voeren. Geen enkele werkt en ik krijg een foutmelding " ongeldige extensie update". Nu werkte de website en Joomla wel redelijk op deze versie, ik kon er niet alles mee, sommige functies werkten ook niet, maar ik kon wel de teksten en foto's blijven wijzigen. So far. Sinds enkele dagen werkt alleen nog maar de homepage van de website, alle andere categorieen werken niet meer en ik krijg dan de foutmelding: Fout: 404. Vanochtend dook ik vervolgens achter de schermen op Joomla en ik kan helemaal niets meer in het systeem. Als ik een artikel wil aanpassen bijvoorbeeld krijg ik de foutmelding 500. Bij eigenlijk alles wat ik doe krijg ik deze foutmelding.

Ik begrijp er niets van en ben geneigd de gehele website te verwijderen en compleet opnieuw te beginnen. Of...is er nog redding? Ik begrijp dat het wellicht heel lastig is dit online uit te leggen, maar degene die een poging wil wagen ben ik eeuwig dankbaar :)

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de host, volgens een bekende dat het ook zijn dat er een virus zit?

Heel hartelijk dank!

Dominique

PS. Dit staat er onder foutmelding 500:

500 - Er deed zich een fout voor.
Ontbrekend veld in de database: MenusTableMenu id. Ontbrekend veld in de database: MenusTableMenu id. Fout bij het laden van formulierbestand Ontbrekend veld in de database: MenusTableMenu id


Edit Astrid: Ik heb de titel van je topic aangepast omdat de oude titel mij onduidelijk leek voor andere lezers.
Edit Astrid: Ik heb de melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 01 feb 2015 14:06 door Astrid.
Discussie gesloten.
  • Dominique
  • Dominique's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

404 en 500 fouten

01 feb 2015 13:54
#2
Hallo Dominique,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Heb je wel toegang tot het controlepaneel van de hoster en ftp en phpmyadmin? Ik denk dat je geen backup hebt? Misschien even aan de hoster vragen of ze een recente backup terug kunnen zetten. Als die wel werkt, dan is het eenvoudiger om je verder te helpen met updaten. Bij 500 errors is het altijd heel lastig om de oorzaak te achterhalen. Een 404 melding bij alle menu's kan erop duiden dat je bij Algemene Instellingen "Gebruik URL herschrijven" op Ja hebt gezet zonder dat je htaccess.txt hebt hernoemd. Dus als je nog wel bij Algemene Instellingen kunt, dan kan je dat even controleren.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37131

404 en 500 fouten

01 feb 2015 14:09 - 01 feb 2015 14:22
#3
Dag Astrid,

Hartelijk dank voor je reactie!
Wat bedoel je precies met ftp en phpmyadmin? Ik heb nooit iets aan de instellingen veranderd, dat is zo vreemd. Ik kan wel gewoon op het controle paneel komen. De "gebruik URl herschrijven" staat overigens op nee.

Ik zal de hoster vragen om de back up terug te halen, eens kijken of dat het is

Groet, Dominique
Laatst bewerkt 01 feb 2015 14:22 door Dominique.
Discussie gesloten.
  • Dominique
  • Dominique's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

404 en 500 fouten

01 feb 2015 14:19 - 01 feb 2015 14:19
#4
Ik neem aan dat je vader het domein heeft geregistreerd en dat de hosting ook op zijn naam staat. Als het goed is heeft hij dus destijds van de hoster een aantal inloggegevens gekregen. Meestal heb je bij een hoster een controlepaneel, waar je een database aan kunt maken, ftp gebruikers kunt toevoegen of hun wachtwoorden kunt wijzigen etc. Dat is op diverse manieren te bereiken (afhankelijk van de hoster). Soms via de site van de hoster zelf, soms door :2222 achter je url te typen en nog een aantal andere varianten. Het is wel handig als je deze gegevens hebt.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 01 feb 2015 14:19 door Astrid.
Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37131

404 en 500 fouten

01 feb 2015 14:24
#5
Dag Astrid,

Vreemd genoeg wijzig ik mijn wachtwoord en werkt alles opeens weer? Ik kan weer teksten aanpassen en op de website zelf is ook alles zichtbaar. Heel vreemd.
Ik kan echter nog geen updates installeren.

Groet,
Dominique
Discussie gesloten.
  • Dominique
  • Dominique's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

404 en 500 fouten

01 feb 2015 14:27
#6
Welk wachtwoord heb je dan gewijzigd? Dat is inderdaad heel vreemd. Dat je geen updates kunt installeren kan een aantal oorzaken hebben.
Controleer het volgende:
  1. Je ftp laag staat aan terwijl hij bij je hoster uit moet staan of andersom. Informeer bij je hoster!
  2. Als je ftp laag aan moet staan, kijk dan of alle gegevens kloppen. Vooral FTP root controleren.
  3. Je bent geen eigenaar van bepaalde mappen en/of bestanden
  4. Het pad naar je tmp en logs map staat niet goed. Te controleren met path.php . Uitpakken, in de root zetten en path.php achter je url typen.
  5. Niet alle mappen en bestanden zijn schrijfbaar (afhankelijk ook van de instellingen bij 1). Te controleren bij Systeeminformatie - Maprechten
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37131

404 en 500 fouten

01 feb 2015 14:35
#7
Dag Astrid,

Bedankt voor de moeite!

Ik heb gewoon de login van Joomla veranderd. Ik kan nu wel updates uitvoeren, maar niet een nieuwe versie van Joomla installeren. Het gekke is ook dat hij bij het updaten aangeeft dat het mislukt is EN dat het geslaagd is. Ik krijg dus twee tegenstrijdige berichten, maar alles wordt wel juist uitgevoerd. Het wordt steeds gekker.

Ik ga even met jouw andere aanwijzingen stoeien. Bij het updaten van een nieuwe versie, kies ik de optie " schrijf bestanden direct" . Of moet ik kiezen voor " Schrijf bestanden met gebruik van FTP"?

Groet,
Dominique
Discussie gesloten.
  • Dominique
  • Dominique's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

404 en 500 fouten

01 feb 2015 18:08
#8
Je moet ook maar maximaal (voorlopig) updaten naar 2.5.28! In principe schrijf bestanden direct, maar dat is dus een beetje afhankelijk van je bevindingen als je mijn punten doorgenomen hebt.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37131
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.797 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie