Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost Prefix op bestaande site aanpassen

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 16:35
#1
Hoi allemaal,
Ik heb een paar sites draaien Joomla! 2.5.28 Stable die met een zg installatron zijn gemaakt. Lekker snel en automatisch een database aangemaakt.
Werkt geweldig, binnen 5 minuten heb je een joomla site online. Maaaaaaarrrrrr, ik kom er achter dat er heel veel spam via die site wordt verstuurd. Al van alles geprobeerd maar steeds verhuist schijnbaar een scriptje van de ene naar de ander module, extensie of template. Nu kom ik er ook achter dat de databases de tabellen allemaal de prefix jos_ hebben.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit bij nieuwe installaties steeds een andere prefix is geworden uit veiligheidsoverwegingen.
Vraag 1 is dat zo?
Vraag 2 kan ik ongestraft de prefix van alle tabellen veranderen en dan in het config bestand even aanpassen?
Is het niet zo dat alle verwijzingen binnen joomla dan de juiste tabel niet meer gevonden kunnen worden?

Ter verduidelijking, die sites worden automatisch aangemaakt bij de hoster en automatisch word er dan ook een mailadres aangemaakt wat als volgt heet: mijnsite@mijnsite.nl bijvoorbeeld. Dus de domeinnaam word ook de naam van het mailaccount.
Van hieruit wordt de spam verstuurd en ik kan helaas dat mailaccount niet verwijderen. Het wachtwoord aanpassen kan wel maar dan veranderd ook daarmee het wachtwoord voor alles in dat domein zoals admin voor het domein en user voor de database bewerking. Ik heb dat al een paar keer aangepast maar telkens weten ze in te breken. Kan iemand mij vertellen of het slim is om die prefix aan te passen?
Alvast bedankt en groet,
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 17:09
#2
Ja en ja.
Installatron is een doffe ellende. Ik zou je eerder aanraden om van je sites een backup te maken met Akeeba, de hele Installatron installatie te verwijderen en de site op de normale manier te restoren.

En het feit dat er spam verstuurd wordt, wordt toch meestal veroorzaakt door een hack.
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
  1. Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
  2. Zet een goede recente backup terug.
  3. wijzig al je wachtwoorden.
  4. update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
  5. Maak meteen een nieuwe backup.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37138

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 17:41
#3
Hoi Astrid,
Bedankt voor je reactie.
Maar die spam wordt verstuurd vanaf de hosting. Ik heb die emailaccounts helemaal niet op mijn pc (mac) staan. Sterker nog, niemand maakt officieel gebruik van die accounts. Heb al gedeeltes van JCE editor verwijderd omdat vanuit bepaalde plugins verstuurd werd. Vandaag is het nog even stil gebleven maar vrees dat het over een paar dagen toch weer fout gaat.
Inderdaad Installatron is leuk als je de ballen verstand van joomla hebt maar die ga ik dus nooit meer gebruiken.
Ben niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling. Hoe zit het met de verwijzingen binnen joomla, is die aanpassing voor de prefix in de config voldoende?
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 17:48
#4
Je stelt twee vragen en op beide vragen is het antwoord ja. Wat is er niet duidelijk dan?

Maar die spam wordt verstuurd vanaf de hosting. Ik heb die emailaccounts helemaal niet op mijn pc (mac) staan. Sterker nog, niemand maakt officieel gebruik van die accounts. Heb al gedeeltes van JCE editor verwijderd omdat vanuit bepaalde plugins verstuurd werd.

Spam wordt dus verstuurd vanaf de server en als het verwijderen van JCE plugins nodig is, dan zit er dus wel degelijk een lek. En ik denk dat je van je hoster hetzelfde antwoord krijgt.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37138

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 17:51
#5
ja klopt er zit een lek, en ik vraag me dus af of dat te dichten is door de prefix aan te passen. Maar uit je antwoorden maak ik op dat het verstandiger is om alles te updaten naar 3…. en hier ga ik even over nadenken. Het gaat om twee sites en ik heb het al hartstikke druk. Moet dat even in passen. Maar hartstikke bedankt voor je advies, jullie zijn echte redders in nood.
Gr
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Prefix op bestaande site aanpassen

16 jan 2015 17:55
#6
Prefix jos_ is onveiliger, maar het veranderen is niet de oplossing. En of updaten naar Joomla 3 de oplossing is, is nog maar de vraag. Als het een extensie betreft die ook geschikt is voor Joomla 3 en je hem dus mee over neemt, dan blijf je het probleem houden.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37138

Prefix op bestaande site aanpassen

23 jan 2015 14:10
#7
Hoi Astrid,
Inderdaad alleen de prefix aanpassen zal niet afdoende zijn. Daarom heb ik besloten om een nieuwe lege database aan te maken, een lege map aan te maken in de root, en vervolgens daar een schone nieuwe joomla 3 installatie op los te laten. Dit via FTP en zonder gebruikmaking van de installatron.

Vervolgens heb ik enkel de content uit de oude database overgezet naar de nieuwe. In de content zitten immers geen scrips PHP.
Heb toen alle foto's en plaatjes overgezet, (wel eerst controleren of er geen z.g. gifs in zitten want die kunnen de zaak ernstig besmetten.)
Heb vervolgens de Nieuwe site helemaal ingericht en de menustructuur gewoon even handmatig gemaakt. Overigens de template (artisteer) moet dan wel even opnieuw worden geëxporteerd en vervolgens geïmporteerd in Joomla. Die versie klopte niet meer met de oude.
Toen dat allemaal draaide heb ik de oude site en de oude database weggekieperd middels verwijderen in de installatron. De nieuwe site in de root gezet en de config aangepast.
Nadat dit alles gebeurd was bleef men proberen met mail versturen maar het path wat aangegeven werd was Retry.
Honderden pogingen werden gedaan. Op 20 januari is het mail sturen (dus na een paar dagen ) gestopt.
Ben nu bezig aan een tweede site waar zich hetzelfde probleem voordoet, dus ook met installatron gemaakt.
Dit doe ik dus nooit meer. Gewoon even handmatig met FTP in FileZilla en het configiration file even handmatig uploaden en dan draait alles zoals het hoort.
Dus ik denk dat je gelijk hebt, updaten is niet afdoende, dat script wat de ellende veroorzaakte zwierf van temptaties naar plugins van JCE etc etc. Dus ik heb ook even JCE niet geïnstalleerd. Wil hier meer zekerheid over dat die niet de oorzaak is van lekken.
Ik hoop dat ik me mijn oplossing ook anderen heb kunnen helpen.
Gr
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Prefix op bestaande site aanpassen

23 jan 2015 14:18 - 23 jan 2015 14:27
#8
JCE is niet de oorzaak. Ik heb die op al mijn sites staan, dus die kan je er rustig inzetten.
Fijn dat het opgelost is.
Dank je wel voor de uitgebreide terugkoppeling, hier kunnen andere leden hun voordeel me doen.

Je kunt in de toekomst zelf na het terugkoppelen de topic sluiten door op de groene "Dit is de oplossing" knop te klikken.
Kijk ook hier even voor een volgende keer ;)
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 23 jan 2015 14:27 door Astrid.
Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37138
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.137 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie