Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

15 feb 2022 18:36
#1
Hallo,

Waar moet het nieuw lettertype geplaatst worden in een child template van joomla 4.1
Ik strand op het pad in de user.css, bij Joomla 4 kon ik nog wel volgen maar nu even niet.

Onderstaand is een citaat van joomlacommunity.nl:
Met een onderliggende template kunt je nu een override of CSS aanpassen en het bovenliggende template net zo schoon houden als op de dag dat de templateaanbieder deze aanleverde.

Maar daar krijg ik het in joomla 4 wel voor elkaar.

Alvast bedankt.

Groet Berend
Discussie gesloten.
  • busa
  • busa's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 15

nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

17 feb 2022 08:02
#2
Hallo allemaal,

Ik heb het voor elkaar gekregen dus dit onderwerp kan gesloten worden.

Groet Berend
Discussie gesloten.
  • busa
  • busa's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 15

nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

17 feb 2022 11:46
#3
Dit forum is opgezet om gebruikers die met Joomla werken andere gebruikers kunnen helpen.
Je stelde een vraag en had gelukkig al snel zelf een oplossing gevonden.
Kun je jouw oplossing hier nog even delen zodat anderen die op dit topic komen er later mogelijk ook wat aan hebben?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11171

nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

17 feb 2022 13:48
#4
Hallo Woody,

Ja je hebt gelijk ik zal het hieronder proberen uit leggen hoe ik dat gedaan heb. Het gaat met name over de koppen in Joomla (H1 t/m H6)
Deze uitleg is van toepassing op Joomla 4.1

Het mooiste is als je dit doet in een child template zodat de originele intact blijft.

Zoek eerst een lettertype uit op deze website .
Hier heb ik gekozen voor Aclonica , hier is maar één optie mogelijk namelijk "regular" (lekker makkelijk)
Selecteer bij punt 3 voor Modern Browsers
Selecteer daaronder de gehele code in het licht grijze vak
Parkeer (plak) die eerst even een tekstverwerker bv notepad ++
Bij punt 4 download je het bestand en pak die uit en plaats die bv op het bureaublad
Nu open je de backend en ga dan naar: Templates: Aanpassen (Cassiopeia)

Er moet nu een nieuw bestand worden aangemaakt worden
Klik daartoe op de knop Beheer mappen
Vul hier de naam fonts in (geen hoofdletters gebruiken)
Selecteer de regel media/templates/site/cassiopeia
Klik nu op de knop Maken
Klik nu op de knop Nieuw bestand
Klik op de blauwe knop Bladeren en selecteer in de zojuist uigepakte zip bestand het eerste bestand en let op selecteer nu de map fonts en klik op Uploaden.
Herhaal het bovenstaande regel maar dan het tweede bestand (vergeet niet de map fonts te selecteren voordat je uploadt )
Klik wederom op Nieuw bestand maar typ nu user in de bovenste regel en selecteer bij bestand .css selecteer nu de map css en klik vervolgens op maken
De tekstverwerker wordt tijdens het maken direct geopend op plak daar het zojuist geparkeerde css bestand
Daarbij moet nog de css code van de koppen h1 t/m h6 er nog onder geplaatst worden om dat wat vereenvoudigen heb ik hieronder de complete css code toegevoegd

ik hoop dat je met deze uitleg voldoende hebt om dit lettertype te plaatsen zo niet dan hoor ik graag
Code:
/* aclonica-regular - latin */ @font-face { font-family: 'Aclonica'; font-style: normal; font-weight: 400; src: url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.eot'); /* IE9 Compat Modes */ src: local(''), url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.eot?#iefix') format('embedded-opentype'), /* IE6-IE8 */ url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.woff2') format('woff2'), /* Super Modern Browsers */ url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.woff') format('woff'), /* Modern Browsers */ url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.ttf') format('truetype'), /* Safari, Android, iOS */ url('../fonts/aclonica-v11-latin-regular.svg#Aclonica') format('svg'); /* Legacy iOS */ } h1, .h1, h2, .h2, h3, .h3, h4, .h4, h5, .h5, h6, .h6 { font-family: "aclonica", -apple-system, BlinkMacSystemFont, "Segoe UI", Roboto, "Helvetica Neue", Arial, "Noto Sans", sans-serif, "Apple Color Emoji", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", "Noto Color Emoji"; font-weight: 400; }
Discussie gesloten.
  • busa
  • busa's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 15

nieuw lettertype in joomla 4.1 child template

17 feb 2022 15:33
#5
Top.
Dank voor de aanvulling.
Dan sluit ik hierbij het topic.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11171
Tijd voor maken pagina: 0.981 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie