Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

06 jan 2015 20:12
#1
Hallo allen,

Nadat ik een tijdje niet actief geweest ben op het forum vraag ik jullie hulp. Ik zal de komende tijd proberen ook wat vragen van andere op de site te beantwoorden, anders is het ook niet netjes.

Ik ben beheerder (naast de vele andere taken :P ) bij www.west-point.nl . De site is gekoppeld aan een krantenrubriek én twee radio items. Als West-Point besteden we aandacht aan pop- en livemuziek in de region West-Brabant. We doen dit vrijwillig, ongesubsideerd en momenteel ook (helaas) zonder sponsoren.

De huidige website draait nog op Joomla 2.5 en het Is de bedoeling dat we snel een migratie uit gaan voeren naar Joomla 3.x. Ik zie daar, om meerdere redenen, tegen op. Een groot problem is de huidige artiestendatabase die op Mosets Tree draait. Technisch gezien kan ik deze zo meenemen naar de nieuwe Joomla, de database werkt echter niet meer zoals dat gewenst is. Ik ben inmiddels al vele jaren op zoek naar alternatieven en liep hier ook tegen aan bij de migratie van Joomla 1.5 naar 2.5.

Wat zoek ik:
- Database waar beheerders én artiesten een profiel kunnen maken (zoals nu)
- Mogelijkheid om in dat profiel subfuncties te hebben. Bijv: wie is drummer, wie is...
- Mogelijkheid om in dat profiel vacatures te hebben..
- Mogelijkheid om per subfunctie te zien wat die persoon doet of heeft gedaan. Dus Pietje is drummer in Band A, zanger in band B. etc.

Achterliggend doel is met de informatie die we hebben:
- Een database te bieden waarin te zien is welke artiesten er actief zijn
- Welke functies er zijn, soort vraag en aanbod
- En tegelijkertijd een historische database te maken.

Ik ben bang er er geen kant-en-klare oplossing is. Ik heb hierover ook al met zeker tien partijen rond de tafel gezeten en door de jaren ben ik hier zeker een paar werkweken aan kwijt, maar ik kom niet dichter bij de oplossing. Misschien dat iemand, met een heldere blik én helicopterview, nog ideeën heeft?
Discussie gesloten.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

06 jan 2015 20:21
#2
Is lastig omdat je nogal veel wilt koppelen. Denk eens na wat je in welke tabellen wilt hebben en hoe je die eventueel wilt koppelen. Ik denk dat je met Fabrik het dichtst in de buurt komt. Mogelijk nog Sobipro of Zoo van Yootheme.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37122

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

06 jan 2015 20:28
#3
Oh ik vergat één ding, maar kan de post niet meer aanpassen. We hebben een script dat automatisch de agenda vult op basis van 250 Facebook pagina's. Het zou fijn zijn als de output via RSEventsPro gekoppeld kan worden. Dus dat je een bepaalde bands agenda ziet bij dat profiel. Ik denk dat de nieuwe tags functie dit mogelijk moet maken.

Ik heb nu nog geen idee voor de tabellen. Fabrik heb ik wel eens bekeken, maar ga me weer verdiepen. Zoo ken ik niet en de laatste keer dat ik Sobipro bekeek was het een clone van Mosets Tree. Thx Astrid!
Discussie gesloten.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

11 jan 2015 15:50 - 11 jan 2015 15:55
#4
hallo Robby
wat voor een database wil je eigenlijk? even snel Mosets Tree bekeken en dat blijkt als een directory manager gepubliceerd te worden; dat lijkt me geen eenvoudige database tool;
met enige reserve wil ik er wel naar kijken en kan mogelijk ook helpen met de overgang naar 3.x (heb ik ook handmatig moeten doen voor een gelukkig eenvoudige website);
de door Astrid genoemde alternatieven geven mij niet het idee dat dat goede database tools zijn, maar andere joomla extensions met eigen oplossingen;
[strike]stuur me maar een mail als je mijn hulp wenst.[/strike]
Edit Astrid: Reacties te allen tijde via het forum en niet via andere kanalen!
Laatst bewerkt 11 jan 2015 15:55 door Astrid.
Discussie gesloten.
  • RvdM
  • RvdM's berichtenfoto
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 00:00
#5
Hallo RvdM,

Bedankt voor je reactie en de aangeboden hulp. Om eerste even op de migratie te reageren (dat is het gemakkelijkst). Ik kan technisch de migratie zonder problemen uitvoerenen en alle componenten + data meenemen. Het is alleen een enorme klus en het moet naast het actueel houden van de huidige site, het aansturen van het (vrijwilligers)team, etc. gebeuren. Al met al moet ik ook nog tijd over voor andere dingen...

Ik snap alleen je vraag niet helemaal over 'wat voor database.' Het achterliggend systeem maakt mij weinig uit, als het maar de functionaliteiten heeft die ik hierboven beschrijf. Nu werken we met Mosets Tree, maar ik denk dat we met Fabrik aan de slag zullen moeten. Als je jouw vraag wat meer kan toelichten, zal ik reageren. Nogmaals thx!
Discussie gesloten.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 11:08
#6
hallo Robby
ik heb Mosets Tree opgezocht en las dat het een Joomla extensie is die zich presenteert als een directory-manager: dat lijkt me geen database-tool; een database-tool noemen is niet moeilijk want het begint met MySQL, en dan MS SQL-Server, Oracle, Sybase etc etc
Structureel data van personen en events etc met daarbij voldoende backup en restore faciliteiten zou je m.i. met een echte database tool moeten bouwen; ik heb zojuist naar Fabrik gekeken en ik kan me voorstellen dat je daarmee wilt werken; een eigen oplossing met PHP en MySQL is een andere mogelijkheid.
zelf zal ik komende tijd eens kijken wat Fabrik kan betekenen voor mij, want ik heb ook enkele vragen openstaan van organisaties die (zeldzame) ziekten belangen behartigen.
Discussie gesloten.
  • RvdM
  • RvdM's berichtenfoto
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 11:43
#7
Hier is denk ik wat spraakverwarring. Joomla en ook de bijbehorende extensies werken standaard met een relationele database. Dus wat Robby volgens mij zoekt, is een extensie die het mogelijk maakt om gegevens op te halen/in te voeren en deze netjes opslaat in de bijbehorende tabellen. Om deze dan op een door de gebruiker gewenste manier weer te geven op de site.
Zoals ik eerder al aan heb gegeven is het enige dat hier belangrijk is (gezien de diversiteit aan gegevens) om goed na te denken hoe de tabelstructuur en de relaties gemaakt moeten worden. En dit is zeker te doen met standaard Joomla extensies.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37122

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 12:51
#8
Astrid: ik denk dat ik het wel snap, maar ik denk naast Joomla ook aan andere benadering: de vergelijking met Joomla+extensies ten opzichte van andere mogelijkheden geeft m.i. een goede afweging voor de manier hoe een applicatie moet worden gebouwd mede i.v.m. de database tool die ingezet wordt; hierna wacht ik af wat Robby aan wensen zal plaatsen en als het nodig is wil ik wel assisteren bij de afweging over hoe en wat; zoals gezegd wil ik zelf ook Fabrik bestuderen en een try-out implementeren om te kijken of daarmee e.e.a. aan te bieden is in mijn omgeving
Discussie gesloten.
  • RvdM
  • RvdM's berichtenfoto
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 13:11 - 12 jan 2015 13:31
#9
Nogmaals dank voor ieders hulp. Om inzicht te geven waarom ik het woord database gebruik, verwijs ik simpelweg door naar de website ( www.west-point.nl ). Daar hebben we momenteel een pagina met daarin de huidige gegevens van artiesten en deze heet artiestendatabase. Het is meer de naam dan dat ik mij zorgen maak over de achterliggende techniek, want daar heb ik juist te weinig verstand van.

Fabrik lijkt mij de moeite, maar een custom code component of een externe database zal ik ook niet uitsluiten. Vooralsnog lijkt mij (kostentechnisch) Fabrik de beste optie, ook omdat de kans dat dit component compatible blijft met komende Joomla versies erg groot is.

[strike]Hele andere vraag:
Ik heb nu een reeks met 'eisen,' Daarin definieer ik bepaalde pagina's én filters, waarop de database gebasseerd kan worden. Is er een handige uitleg / tool waarop ik visueel de relatie tussen deze tabellen met gegevens kan definieren? Ik zal later vandaag proberen de databasesheet online te zetten hier.[/strike]
Edit Astrid: Graag 1 onderwerp per vraag. Ik heb ook de volgende reactie van RvdM verwijderd omdat anders het draadje teveel off-topic gaat.
Laatst bewerkt 12 jan 2015 13:31 door Astrid.
Discussie gesloten.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 14:02
#10
Nou ja beide vragen lijken me relevant. Mijn hoofdvraag is ideeën voor de artiestendatabase. Software / Joomla componenten zijn daarbij een optie, maar ook tools om de databaseschets te maken, of zit ik fout?
Discussie gesloten.

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

12 jan 2015 14:16
#11
Tools voor het maken van een databaseschets maken geen onderdeel uit van Joomla!
Dus je mag rustig je vraag stellen, maar dan als aparte vraag binnen dit forumonderdeel . Hiermee voorkomen we dat hier een ellenlang draadje ontstaat waar diverse reacties door elkaar gaan lopen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37122

Hulp gevraagd voor ideeën artiestendatabase

13 jan 2015 15:15 - 13 jan 2015 15:18
#12
Zoals afgesproken hier de (voorlopige) opzet van de database.

De omschrijving is deel Engels omdat ik wellicht iemand uit India hier op ga zetten. De velden zijn Nederlands. De versie ligt momenteel ook bij diverse mensen die nog feedback kunnen geven én de relaties tussen de verschillende tabellen dienen nog gedefinieerd te worden. Het is een, vrij compleet, begin denk ik.
Laatst bewerkt 13 jan 2015 15:18 door Robby van der Zande.
Discussie gesloten.
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.915 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie