Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost 2.5.28 -> 3.5.1 : MyISAM vs InnoDB , utf8 vs utf8mb4 !?

2.5.28 -> 3.5.1 : MyISAM vs InnoDB , utf8 vs utf8mb4 !?

27 jun 2016 22:49
#1
Een beetje saai dit onderwerp maar toch iets wat naar mijn gevoel niet lekker zit.
A.h.v. de (prima) migratie leidraad op dit forum een 2.5.28 site naar versie 3.5.1 gemigreerd. Op de lokale omgeving ( apache 2.4.10 php 5.4.34 mysql 5.5.39 ) alles werkend gekregen na toch wat uurtjes knutselen. Op de live server echter veel problemen, daar kom ik later in dit forum wel op terug denk ik.

Hierna ben ik lokaal toch eens naar de collatie en aanverwante zaken gaan kijken, verwarring alom nu bij mij.
De 2.5 live site database heeft als verbindingscollatie utf8_general_ci en ook voor alle tabellen utf8_general_ci waarbij de meeste tabellen MyISAM gebruiken en enkele InnoDB. Tijdens de upgrade naar 3.5.1 schijnt Joomla er echter zelf voor te kiezen om de collatie van de tabellen om te zetten naar utf8mb4. Lokaal zie ik nu als verbindingscollatie utf8mb4_general_ci maar bij de tabellen is het een ratjetoe. Een aantal Joomla core tabellen gebruiken nu utf8mb4_unicode_ci , anderen utf8mb4_general_ci maar extensies van derden staan nog op utf8_general_ci. Alle Joomla tabellen gebruiken nu InnoDB maar de extensies staan nog op MyISAM.
Dit lijkt mij niet in orde, zeker niet als extensies joins gaan doen op Joomla tabellen, dan komt de boel piepend tot stilstand.
Wie kan mij een idee geven hoe hier mee om te gaan / verder te gaan ?
Discussie gesloten.
  • Sparks55
  • Sparks55's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

2.5.28 -> 3.5.1 : MyISAM vs InnoDB , utf8 vs utf8mb4 !?

28 jun 2016 07:37
#2
Joomla 3.5 is al drie maanden uit. Wat jij als een mogelijk probleem ziet, is geen probleem. Alles blijft gewoon werken.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37148

2.5.28 -> 3.5.1 : MyISAM vs InnoDB , utf8 vs utf8mb4 !?

28 jun 2016 15:01
#3
Beste Sparks55,

Hier is nog een discussie hierover wellicht dat je hier iets aan heb: github.com/joomla/joomla-cms/issues/9423
Op zich kan ik je zorgen wel begrijpen maar wellicht via de link begrijp je de reden..

Webzebra.nl
Discussie gesloten.
  • samme
  • samme's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 111

2.5.28 -> 3.5.1 : MyISAM vs InnoDB , utf8 vs utf8mb4 !?

28 jun 2016 21:40
#4
Hallo Astrid en samme,

Beiden bedankt voor jullie reactie. Goed om van Astrid te horen dat dit probleem geen probleem is, als iemand er vanuit de praktijk wel iets van had gehoord dan ben jij het wel !
En samme, ik heb de eerste 7 pagina's van de github link gelezen en de laatste 2, veel van de experts daar zijn het niet met elkaar eens of het nou wel of niet een probleem is maar ze komen er nog wel eens uit.

Ik negeer het maar gewoon dan kan het geen probleem zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Discussie gesloten.
  • Sparks55
  • Sparks55's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.112 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie