Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost Databaseprobleem (denk ik)

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 00:03
#1
Goedenavond,

Allereerst wil ik even melden dat ik een leek ben wat betreft Joomla. Tóch is het me toch gelukt een site met Joomla 3.3.6 te bouwen die nog functioneert ook!
Nu wil ik een andere site maken op dezelfde server. Mijn huidige site is www.mijnsite.nl (zo noem ik hem maar even) en de nieuwe site wil ik www.mijnsite.nl/nieuwesite noemen. Ik heb nu de complete huidige site gekopieerd naar de map 'nieuwesite' en heb de boel geüpload, omdat ik de eerste site wil gebruiken als basis voor mijn tweede site.
Het probleem dat nu speelt is, dat als ik inlog op www.mijnsite.nl/nieuwesite , daar veranderingen aanbreng, dat die dan ook op www.mijnsite.nl te zien zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en dat ligt, begrijp ik inmiddels, aan het feit dat beide sites gebruik blijven maken van dezelfde database.
Ik moet er dus voor zorgen dat de nieuwe site gebruik gaat maken van een andere database, maar hoe doe ik dat? De oplossing is ongetwijfeld makkelijk, maar ik zie hem nog niet. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groeten, Maarten
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 10:12
#2
Maarten,
Welkom op het forum van Joomla!NL namens het hele team.

Je zit met je gedachten helemaal goed.
Door het kopiëren van mappen en bestanden blijft de site naar dezelfde database kijken.

Ik raad je het volgende aan:
1. Maak die nieuwe map leeg.
2. Maak via het beheerscherm van je hoster een tweede database aan.
3. Installeer Akeeba Backup op de oorspronkelijke site.
4. Maak vervolgens een back-up met die extensie. Als dat klaar is heb je een back-up van alle mappen en bestanden + je database.
5. Ga naar de map: administrator/components/com_akeeba/backup en kopieer het jpa-bestand daaruit naar je PC.
6. Plaats het jpa-bestand in die nieuwe map waar je de nieuwe site wil plaatsen.
7. Download vanaf de Akeeba-site het bestand kickstart.php en plaats dat ook in de nieuwe map bij het jpa-bestand.
8. Ga in je browser naar www.mijnsite.nl/nieuwesite , en zet daarachter /kickstart.php en volg alle stappen die in het ANGIE-scherm worden gevraagd. Je hebt de info van de nieuwe database dan nodig.

Als je daarmee klaar bent, heb je de site (gekoppeld aan de nieuwe database) in die nieuwe map draaien.
En je hebt gelijk het back-up-proces van je site eens getest. ;)
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11179

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 10:15
#3
Hoi Maarten,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Heb je via je hoster een nieuwe database aangemaakt? Meestal kan je dat doen via DirectAdmin of cpanel.
De nieuwe database is dan leeg en heeft geen tabellen en geen inhoud!

Wil je de nieuwe website baseren op de oude kan je een kopie maken met Akeeba Backup en met behulp van Akeeba Kickstart bestanden en kopie database in de nieuwe database kopiëren.
groetjes,
Anne
www.numijneigenwebsite.nl + www.nmew.nl - KvK Brabant: 17281897Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
Discussie gesloten.
  • AnneM
  • AnneM's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Berichten: 1863

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 13:40
#4
Bedankt voor de snelle respons. Ik loop helaas al vast bij punt 2. Ik ben op het beheerscherm van mijn hoster one.com, maar wat nu? Ik zie geen mogelijkheid tot het openen van een tweede database en ook zie ik geen DirectAdmin of cpanel...
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 13:59
#5
OOOPPPSSSS :sick:
Daar zit jouw probleem.
One.com is geen Joomla!vriendelijke hoster en biedt ook maar 1 database aan.

Het is dus het beste op te lossen door te verhuizen naar een andere provider die wel meerdere databases in één account aanbieden.

Of je moet gaan werken met twee prefixen in die ene database, zodat de data in de tabellen van de database voor beide websites wordt geschieden, maar dat raad ik je niet aan.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11179

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 15:14
#6
Oei, dat is niet zo mooi. Deze provider heb ik al jaren, was altijd goed genoeg voor mijn vorige site in html. Ik heb niet zo lang geleden het abonnement weer voor een jaar verlengd. Verhuizen lijkt me op dit moment dus geen optie, maar als ik dat in de toekomst zou willen, welke provider raad je me dan aan?

Als ik voor nu, ondanks je bezwaar, tóch zou kiezen voor je tweede optie, namelijk twee prefixen in dezelfde database, hoe moet ik dan te werk gaan?
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 18:10
#7
Met akeeba Backup lukt het eigenlijk niet eens om de back-up terug te plaatsen in de bestaande database.
Dat krijg je alleen voor elkaar als je het handmatig doet, maar dan moet je eerst de databasetabellen bewerken door ze te voorzien van een nieuwe prefix. Persoonlijk zou ik daar niet aan gaan beginnen.

Een account bij een andere provider kost je (afhankelijk van de provider tussen de 25 en 40 euro voor een nieuw jaar.
Dat is inclusief de domeinregistratie.
Ik heb zelf de laatste tijd hele goede ervaringen met Antagonist, maar Wned is bijvoorbeeld ook goed.

Op dit forum staat One.com niet echt bekend als een prettige provider voor Joomla!-websites.
Maar de keuze is aan jou.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11179

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 19:26
#8
Ik ben een beetje eigenwijs en wil, ondanks je bedenkingen, tóch voor de optie van een nieuwe prefix kiezen. Dit omdat ik het als zuinige Nederlander zonde vind om nu over te stappen op een nieuwe provider. :)

Als ik de site opnieuw kopieer naar de map nieuwesite en daarna in de systeeminstellingen de prefix probeer te veranderen, gaat dat dan werken? Of is het ingewikkelder?
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10

Databaseprobleem (denk ik)

24 feb 2015 19:50
#9
Nee dan ben je er nog niet.
Want je moet ook de databasetabellen dan handmatig via phpMyAdmin eerst exporteren en daarna met een nieuwe prefix importeren in diezelfde database.

Misschien kun je (als zuinige Nederlander) beter gaan denken aan een lokale installatie.
Download XAMP 1.8.2 hier:
Die kun je downloaden op:
xampp.soft32.com/free-download/index/version/431391/
Daarmee installeer je lokaal op je PC een server.
Plaats vervolgens daarin je site, pas die aan en als alles klaar is, plaats je die site op de plaats van je huidige site bij je hoster.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11179

Databaseprobleem (denk ik)

25 feb 2015 23:35
#10
Maarten,

het is niet zo moeilijk om bij One.com (tijdelijk) een tweede site te installeren in www.mijnsite.nl/nieuwesite/ . Bij het installeren van jouw .jpa bestand met Kickstart in .../nieuwesite/ (zoals Woody in antwoord #2 beschrijft) kun je op gegeven moment opgeven welke prefix voor de database moet worden gebruikt. Je moet hier een andere prefix invullen, waarmee jouw nieuwe site dan gaat werken.

Groeten,
Jan.
Discussie gesloten.
  • wesselsjan
  • wesselsjan's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 390

Databaseprobleem (denk ik)

26 feb 2015 00:18
#11
Bedankt voor het meedenken! Ik ga binnenkort met de suggestie van Jan aan de slag. Ik zal hier laten weten of het me gelukt is.

Met vriendelijke groeten, Maarten
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10

Databaseprobleem (denk ik)

16 apr 2015 17:03
#12
Door familie-omstandigheden heb ik er even niet aan kunnen werken, maar ik heb de suggestie van Jan gevolgd op de manier zoals Woody die eerder al beschreven had. Het werkt uitstekend! Dit draadje kan daarmee gesloten worden. Bedankt!

Met vriendelijke groeten, Maarten
Discussie gesloten.
  • snoodaard
  • snoodaard's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 10
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.078 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie