Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost online website, offline bewerken

online website, offline bewerken

20 apr 2014 13:04
#1
Hallo, eerst een kleine voorstel-ronde. Ik ben Kristian Hoekman en voor mijn toekomstige werk ben ik afhankelijk van mijn website.
Deze site heb ik laten maken door een kennis, de site is een portfolio-site en nu nog te algemeen.

De site die nu online staat wil ik graag offline bewerken en zodra ik volledig tevreden ben weer uploaden.
Op dit moment heb ik Joomla draaiend op mijn Mac via MAMP, ook heb ik de map httpdocs binnengehaald met FileZila.
Nu dacht ik dus dat ik mijn website op deze manier virtueel kon draaien op mijn Mac en ook zodoende kon bewerken. Maar helaas.

Hoe kan ik dit idee werkend krijgen, of is dat uberhaupt niet mogelijk.

Gr, Krizz
Discussie gesloten.
  • Krizz
  • Krizz's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 18

online website, offline bewerken

20 apr 2014 16:54
#2
Hoi Kristian,

Je kan Joomla inderdaad lokaal ook draaien, heb je een webserver (bijvoorbeeld Apache) en PHPmyadmin draaien? Ik ben niet heel bekend met Mac maar bij Windows en Linux kun je gebruik maken van Xampp. Uit je verhaal gegrijp ik dat je de Mac variant hiervan hebt geïnstalleerd.

In de map htdocs staat de map waar Joomla in staat. Hier staat ook een bestand configuration.php deze kun je openen in Jedit (even googles) is gratis en draait via Java.

Hier moet je de database gegevens invullen van je lokalen database. Je moet ook je MySQL database downloaden vanuit je PHPmyadmin bij je provider.

Als je de site wilt uploaden, dan moet je PHP myadmin eerst opnieuw importeren dit doe je door een nieuwe database aan te maken in je webhost omgeving en daar de database Een preciese omschrijving hoe dit werkt heeft mijn webhoster op z'n site staan: SQL importeren

Wellicht is het moeilijk. Wanneer je kennis de site via een one click installer heeft geouwd, dan is het zonde van de moeite om je site lokaal bij te willen houden, je kan namelijk ook niet de Office map op een sticky zetten en hem bij mij gebruiken
Discussie gesloten.

online website, offline bewerken

20 apr 2014 18:33
#3
Nog makkelijker en handiger is om akeeba back-up te gebruiken. Deze maakt van al je mappen en bestanden, inclusief database een backup. Download deze (.jpa bestand) naar je mac. Installeer Kick-start en installeer je site lokaal.
Daarna kun je voor uploaden de omgekeerde weg bewandelen.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

online website, offline bewerken

20 apr 2014 18:39
#4

Romke schreef : Nog makkelijker en handiger is om akeeba back-up te gebruiken. Deze maakt van al je mappen en bestanden, inclusief database een backup.


Oh ja, dat kan ook ;) zo'n akeeba Backup is sws sneller geup- gedownload dan een Joomla!site.
Discussie gesloten.

online website, offline bewerken

20 apr 2014 20:51 - 21 apr 2014 19:28
#5
Krizz,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Houd er rekening mee dat het soms kan gebeuren dat een lokaal draaiende site op XAMPP of WAMPP niet perfect draait.
Om die reden zou je er ook voor kunnen kiezen om met Akeeba Backup een back-up van je online-site te maken (moet je toch regelmatig doen, want zonder back-up ben je nergens).
Vervolgens maak je op je hostingbeheerscherm een tweede database aan.
En je maakt een subdomein aan, of eenvoudiger; een map binnen je bestaande site.
Bijvoorbeeld: 00-joomla (Door 00 te gebruiken staat die map in je verkenner of FTP-programma altijd bovenaan).
Nu plaats je het Back-upbestand van Akeeba samen met het bestand kickstart.php (te vinden op de site van Akeeba backup) in die nieuwe map.
Ga vervolgens online naar:
Code:
www.jouwdomein.xx/00-joomla/kickstart.php
Voer de gevraagde gegevens in en binnen enkele minuten heb je een kopie van je site draaien.
Die kun je verder gaan bewerken zonder dat je bestaande site al wordt aangetast.

Voordeel van deze methode is dat die ontwikkelsite ook op de dezelfde server draait als de bestaande site.
Je weet dus zeker dat alles zonder problemen werkt.
En... mocht je tijdens het opzetten van de aangepaste site vragen hebben, dan kunnen we meekijken op die site in de nieuwe map.
Met een offlinesite gaat dat niet ;)
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 21 apr 2014 19:28 door Jelle.
Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

online website, offline bewerken

21 apr 2014 12:30
#6
Bedankt voor alle tips.

Hey, WoodyF4u dat is inderdaad ook een heel goed idee dat ga ik proberen.

Ik laat het weten als het gelukt is,

Gr

Krizz
Discussie gesloten.
  • Krizz
  • Krizz's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 18

online website, offline bewerken

21 apr 2014 17:55
#7
Het is gelukt, ik draai nu mijn site offline.

Ik heb geprobeerd om hem online te dupliceren, zoals WoodyF4u het aangeven had. Dit wou helaas niet lukken. Ik kon het Akeeba Backup niet draaien.

Toen, ben ik overgestapt om het lokaal te draaien, dat is helemaal gelukt, met het Akeeba Backup.

Super bedankt
Discussie gesloten.
  • Krizz
  • Krizz's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 18

online website, offline bewerken

21 apr 2014 19:23
#8
Fijn dat het is opgelost.
Dank je wel voor de terugkoppeling.

Je kunt in de toekomst zelf na het terugkoppelen het topic sluiten door op de groene "opgelost"knop te klikken.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.862 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie