Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Zet de naam van de webshopextensie in de titel en vermeld verder in iedere vraag:
  1. De exacte versie van Joomla! die je gebruikt
  2. De exacte versie van de webshopextensie.
  3. De volledige url van je website (indien mogelijk).

Virtuemart bestelling email

Virtuemart bestelling email

30 jan 2017 14:23
#1
Hallo Iedereen,

Als mensen een bestelling doen op mijn webshop, dan krijgen ze een email met de factuur.
Het afzender adres toont niet het emailadres zoals ingesteld bij Joomla, Virtuemart en/of VMInvoice,
maar zoals "bakkertje@server06.3wmedia.nl [mailto:bakkertje@server06.3wmedia.nl] Namens Webshop van Bakkerij ’t Bakkertje"
Mijn provider zegt: Dat moet volgens mij in de broncode van de website gebeuren. Op de webserver is dit volgens mij niet apart in te stellen."
Kan iemand mij misschien een hint geven waar dit te wijzigen is?

Alvast bedankt

Jack
  • jschuurkes
  • jschuurkes's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 31

Virtuemart bestelling email

01 feb 2017 16:11
#2
Hallo Jack,

Lijkt mij dat dat gewoon via instellingen moet werken en niet "handmatig" via aanpassingen van de broncode.
Geeft je provider niet aan, wat er dan precies moet veranderen? Het is zo wel erg vaag. Normaal gesproken moet het gewoon via instellingen in de backend van Joomla/Virtuemart kunnen werken.

Wat heb je bij de Emailinstellingen van Joomla staan? SMTP mail of PHP mail, daar kun je wellicht nog wat mee "experimenteren".
Zorg er dan wel voor dat je in VMInvoice hebt staan dat de Joomla instellingen worden gebruikt. Wij werken met PHP mail in onze Virtuemart webshop (overigens geen VMInvoice) en dat werkt prima.
Van daaruit kun je trouwens ook een testmail verzenden. Als die wel werkt, maar het afzendadres in de webshopmail nog niet goed is, weet je dat je de "fout" ergens anders moet zoeken.

Francis

Virtuemart bestelling email

01 feb 2017 18:35
#3
Hallo Francis,

Bedankt voor je antwoord.
De email instelling van Joomla staat op PHP mail en als ik een test email naar mijzelf stuur (jack.schuurkes@me.com)
dan geeft Joomla als eerste deze melding:
"E-mail verzenden naar jack.schuurkes@me.com met behulp van PHP mail is gelukt. Controleer of u de test e-mail hebt ontvangen"
In outlook komt de e-mail binnen met het volgende afzender adres:
van: bakkertje@server06.3wmedia.nl; namens; Bakkertje [jack.schuurkes@me.com]
Onze website www.bakkertje.nl wordt gehost bij 3wmedia.nl

Volgens mij moet het toch ergens bij de provider liggen.

Of heb jij misschien nog een ander idee

Bedankt, Jack
  • jschuurkes
  • jschuurkes's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 31

Virtuemart bestelling email

02 feb 2017 09:42
#4
Heb je het email adres bij "vendor" in virtuemart goed ingesteld?
Je kan in de configurtie ook instellen of het email adres van de verkoper of die van joomla gepakt moet worden.
  • jecrvali
  • jecrvali's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 265

Virtuemart bestelling email

02 feb 2017 10:38
#5
Hoi Jecrvali,

Blijkbaar heeft het niets te maken met Virtuemart, maar met PHP mail, want als ik via een andere website van mij
zonder Virtuemart een contact formulier verstuur, dan heb ik hetzelfde probleem.
Misschien een nieuwe instelling van Joomla 3.6.x ?
Ik heb op internet een aantal meldingen gezien, dat het waarschijnlijk gaat om te zien of de email niet van een SPAM site afkomt.

Jack
  • jschuurkes
  • jschuurkes's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 31

Virtuemart bestelling email

02 feb 2017 11:43
#6
Dat er "namens; Bakkertje [jack.schuurkes@me.com]" staat, komt misschien omdat je met een user met dat emailadres was ingelogd, op het moment dat je de testmail verzond.
Bij mij heeft de superuser hetzelfde emailadres als het emailadres wat ingesteld staat bij PHP mail.

Maar heb je ook al getest of het nu wel goed gaat als er een bestelling geplaatst wordt? (testbestelling plaatsen dus)

En wat jecrvali al schreef, ook even checken of het vendor emailadres in Virtuemart goed staat ingesteld, en of dat ook overeenstemt met de mailinstellingen in VMInvoice.

Virtuemart bestelling email

02 feb 2017 12:02
#7
Je zou ook nog even kunnen checken of in configuration.php het afzendmailadres goed staat bij:

public $mailfrom
en
public $fromname

configuration.php staat in de root van de website.

Als je dit wijzigt, check daarna dan meteen even of de wijzigingen ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Zo niet, dan moet je de bestandsrechten tijdelijk even aanpassen zodat aanpassingen wel doorgevoerd kunnen worden.

Virtuemart bestelling email

02 feb 2017 12:13
#8
Hoi Francis,

Als ik de SMTP zaken instel voor de website dan werkt alles perfect. Ben ik blij mee, maar ik vind het nog steeds
raar dat PHP mail ondanks alle voorstellen van jou en jecrvali niet het gewenste resultaat leveren.
Dus ik laat de site email op SMTP staan.
Bedankt voor jullie support.

Met vriendelijke groet,

Jack
  • jschuurkes
  • jschuurkes's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 31

Virtuemart bestelling email

06 feb 2017 14:09
#9
Dit probleem wordt veroorzaakt door een niet correcte instelling/serverconfiguratie van je hoster. SMTP is inderdaad een work-around als zij hun zaakjes niet op orde hebben. Ik weet niet meer precies welke instelling, maar het heeft iets met EXIM te maken.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37119
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.185 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie