Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Website op Blacklist

Website op Blacklist

20 nov 2013 20:19
#1
Als knutselaar zit ik met een probleem. De laatste tijd kan ik geen email meer versturen naar gmail-accounts. Ik heb hiervoor contact opgenomen met de ISP, deze geeft aan dat mijn website op een blacklist staat voor spamverspreiders. Via de website van MXToolbox zie ik dat onze website voorkomt bij Spamhouse Zen en CBL. Mijn laptop heb ik gescand op Virussen en ik kan niets vinden. Ik gebruik Joomla 2.5.16 en mijn paar extensies die ik gebruik zijn voorzien van de laatste versie. Email doen we via Roundcube. Via allerlei wetenschappelijke teksten zou ik moeten zoeken naar een mogelijke aanwezigheid van een script: /lib64/libkeyutils.so.1.9. Ik heb geen flauw idee waar ik dit zou moeten zoeken of hoe ik dit uberhaupt kan doen. Sucuri-check geeft de website schoon. De betrokken website: www.probleemblad.nl
Discussie gesloten.
  • JohanB
  • JohanB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Website op Blacklist

20 nov 2013 20:42
#2
Op www.virustotal.com/nl/#url wordt er ook geen blacklisting aangegeven, maar goed als je met MXToolbox wel jezelf op blacklisting ziet dan zal het wel kloppen.

Het is overigens niet zeker dat er spam wordt verstuurd vanaf je website, het kan ook van een e-mailadres komen met dezelfde domeinnaam als de site. En e-mailadressn worden door mensen gebruikt achter computers. Ik snap dat je jezelf gecontroleerd hebt op virussen. Maar ik zie op je site dat er meerdere mensen zijn die een e-mailadres met het domein van de website dragen. Zijn die ook allemaal virusvrij bevonden?

Maar als ik het goed begrijp geeft je ISP aan dat de website op een blacklist staat voor spamverspreiders (ik neem aan dat ze domein bedoelen en niet website). Wat je kan doen is vragen aan je hoster van je website (dus niet ISP) of zij kunnen zien wat er aan uitgaande mail wordt verstuurd vanaf het domein of er spam wordt verstuurd.

Om het probleem aan te pakken heb je meer info nodig. Waar komt het vandaan? Website of e-mailadres? En als e-mailadres: vanaf welk e-mailadres wordt de spam verstuurd? Dan kan je daarop gerichte actie ondernemen.

Die component die je noemt die misschien spam stuurt (waarbij de vraag is of die wel op je website staat), als je SSH toegang hebt kan je makkelijk dat programma vanaf de prompt vinden. Als je die toegang niet hebt zou je in de FTP mappen kunnen duiken maar dat is bijna niet te doen. Wat je ook kan doen is je hoster vragen of zij willen kijken of ze zoiets kunnen vinden.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886
Discussie gesloten.

Website op Blacklist

20 nov 2013 20:46
#3
Bedankt Gahan, maar wat betekent SSH?
Discussie gesloten.
  • JohanB
  • JohanB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Website op Blacklist

20 nov 2013 20:55
#4
SSH: Een manier om beveiligd op een webserver in te loggen en daar commando's uit te voeren. Maar als het je niets zegt vergeet het dan maar, de meeste ISP's bieden dat niet (meer). Meestal wordt alleen FTP toegang gegeven.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886
Discussie gesloten.

Website op Blacklist

21 nov 2013 11:25
#5
Hoi Johan,

Als je naar de dns van je domein kijkt, dan zie dat er geen reverse-DNS voor ingericht is.




Daarnaast is het verstandig om de specifieke meldingen van SPAMHAUS te onderzoeken.
Als je allen naar de algemene meldingen kijkt, dan schiet je met hagel op muggen en kom je nooit tot een oplossing.

Ik vermoed dat je gebruik maakt van shared hosting, en dat er naast jou domein nog vele andere domeinen op dit ip nummer staan. De kans is groot dat deze ook geblacklist zijn. De kans is groot dat 1 van deze de veroorzaker is.

Je hoster kan uitsluiten voor je of jij of iemand anders de veroorzaker van dit probleem is.
Daarnaast zullen zij ook maatregelen moeten hebben nemen als de hele server gelist is.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Website op Blacklist

21 nov 2013 14:22
#6
Wij maken gebruik van Shared hosting: dit kreeg ik als antwoord van mijn host:

Ik heb gezien dat uw domeinnaam zelf op een blacklist staat en niet onze server.
Mogelijk komt dit omdat er een virus op uw computer zit die virus- of spammails heeft verstuurd.
Ik raad u aan om uw computer volledig te scannen op virussen met een extra virusscanner.

Als dit niets oplevert dan raad ik u aan om de website en evt. mailformulieren goed te (laten) controleren zodat deze geen onveilige code meer bevat.

Link waarmee u kunt zien of uw domeinnaam op een blacklist staat: mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blac...blad.nl&run=toolpage


Geen virussen gevonden met diverse scanners. Ik probeer nu een recaptcha te maken bij ons contactformulier, misschien dat dat iets werkt (als dit gaat lukken ten minste). Tevens wil ik naar aanleiding van de melding van SPAMHOUSE uitzoeken waar ik dit kan vinden: /lib64/libkeyutils.so.1.9 Dit schijnt de mogelijke boosdoener te zijn.
Discussie gesloten.
  • JohanB
  • JohanB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Website op Blacklist

21 nov 2013 14:50
#7
Beste Johan,

In dat geval is de kans zeer groot dat de oorzaak lokaal op een PC aanwezig is.
In nagenoeg alle gevallen die ik qua blacklisting zelf tegen gekomen ben was de complete server geblacklist als er vanaf 1 van de accounts op de server veel spam verzonden werd.

Het is geen 100% garantie...

Probeer je PC eens met een andere virusscanner te scannen.
Regelmatig wordt er dan toch nog iets gevonden.
Discussie gesloten.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Website op Blacklist

21 nov 2013 15:01
#8
Beste JohanB,

Ik heb ook veel last gehad van spam via mijn site.
Uiteindelijk de bron gevonden via quttera.com
Daarna heb ik de site aangemeld bij www.bot-trap.de en hun software op de site gezet.
Site daarna gedownload en offline gescanned.
Bleek een file in mijn admin gedeelte gezet die toegang gaf, verwijderd.
en alle mensen die toegang hebben hun Pc laten scannen op malware.
FTP & ADMIN & SQL wachtwoord gewijzigd.
Google doorgegeven dat ik weer vrij was van spam.

Daarna was het bij mij opgelost.
Discussie gesloten.
  • EdGrassere
  • EdGrassere's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 246

Website op Blacklist

21 nov 2013 15:16
#9
Ik heb al MS essentials, Avira en MCfee Stinger erop losgelaten, het zou misschien kunnen dat het probleem bij andere emailgebruikers ligt zoals bovenstaand al wordt genoemd.

Zojuist komt er ook een reply binnen van Ed Grassere, ga dat even uitproberen. Ondertussen worstel ik wel met de re-captcha. Ik zie het wel staan op mijn contactformulier maar nog zonder invulveld

Zover bedankt
Discussie gesloten.
  • JohanB
  • JohanB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Website op Blacklist

21 nov 2013 15:18
#10
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37148

Website op Blacklist

21 nov 2013 15:28
#11
Dus toch de host?
Discussie gesloten.
  • JohanB
  • JohanB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Website op Blacklist

21 nov 2013 16:02
#12
Ik sluit mij volledig bij Astrid aan. Er staan ca. 100 domeinen op dit IP.
Enkele daarvan getest, deze zijn ook geblacklist.








Het is raadzaam om eerste te onderzoeken welk domein de werkelijke veroorzaker is.

Terug naar de hoster dus.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.218 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie