Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Site gehackt

Site gehackt

25 nov 2015 17:20
#1
Hoi,

Ik las net een onderwerp wat al gesloten is over iemand die niet in het formulier kan komen van backend inloggen. Dit was een verouderde versie van Joomla. Helaas heb ik vandaag het zelfde met een site. Kreeg een waarschuwing van de hoster dat er uitzonderlijk veel emailverkeer was via die site. De site werkte wel maar kan niet in het inloggedeeldte voor de backend komen.
Via FTP zag ik een mappen staan die absoluut niet in een joomlainstallatie thuis horen dus die heb ik gedelete. Maar geen resultaat voor de inlogpagina. Heb gecontroleerd maar schijnbaar is mijn IP geblokt. Hoster neemt nog contact met mij op. Helaas geeft de server waar deze site op staat geen backupondersteuning zodat ik bang ben helemaal opnieuw te moeten beginnen. Heb de gehackte versie wel even gedownload via FTP. Maar wees gewaarschuwd,,ook nieuwe sites zijn niet veilig op dit moment.
Gr
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Site gehackt

25 nov 2015 17:34
#2
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
  1. Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
  2. Zet een goede recente backup terug.
  3. wijzig al je wachtwoorden.
  4. update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
  5. Maak meteen een nieuwe backup.

P.S. vertrouw ook niet altijd op back-ups van je hoster. Het is zeker ook belangrijk om hier zelf een actieve houding in te nemen.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Site gehackt

25 nov 2015 17:42
#3
Hoi Romke,

Ik kan inmiddels weer in de backend, het kan zijn dat de hoster inmiddels mijn blokkade heeft opgeheven maar dat hoor ik nog.
Ik werk met een mac, bijna nooit last van vervelende dingen maar is natuurlijk geen garantie.
Er waren mappen met bestanden via de FTP geupload, en volgens mij een stuk van een WordPress installatie maar die zooi die ken ik niet. Maar mappen die beginnen met wp-includes en wp-content zijn toch wel erg verdacht. Deze stonden in de root van de site. Lijkt me sterk dat dit via mijn computer zomaar kan. Bedenk me nu wel dat er een tweede persoon is (oude man) die ook toegang heeft tot de backend met de zelfde inloggegevens (superuser) die werkt met een windows machine. Zou daar het probleem kunnen liggen?
Ga hem in ieder geval andere user rechten geven want dit is zo niet goed
Gr
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Site gehackt

25 nov 2015 17:46
#4
iets heel raars aan de hand,, type ik administrator achter de url dan krijg ik een 404 pagina
Typ ik administrator/index.php lukt het wel
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Site gehackt

25 nov 2015 17:48
#5
Als je van jezelf overtuigd bent dat de toegang vanaf jouw pc/mac schoon is, dan is inderdaad de kans groot dat het bij iemand anders vandaan komt die ook toegang heeft.
Als er WP bestand zijn, dan vermoed ik dat diegene zeker ook een ftp-account tot die site heeft, of hij moet het al via mediabeheer van joomla hebben geupload.
in ieder geval is het goed e.e.a. duidelijk met hem te kortsluiten en je er ook van te overtuigen dat die ander zijn pc ook 'schoon' en veilig is.
En dus zelf zorgen voor regelmatige back-ups. Ik gebruik daarvoor altijd akeeba backup.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Site gehackt

25 nov 2015 17:54
#6
Een gehackte site schoon je niet op door een paar in jouw ogen verdachte bestanden te verwijderen. Zet of een recente, schone, backup terug of begin opnieuw.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37129

Site gehackt

25 nov 2015 17:58
#7
Hoi Astrid,
Ja, weet ik, maar heb net de mededeling gekregen dat een andere site die ik gemaakt heb (staat op de zelfde server) ook gehackt is.
Eerste site wordt nu door de hoster gescand. Ik wacht even af wat daar de conclusies van zijn.
Gr
Hans
Discussie gesloten.
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

Site gehackt

25 nov 2015 18:15
#8
Ook een Mac is niet veilig voor virussen. Ook voor de Mac bestaat er Anti Virus-software. Maak daar dan ook gebruik van.
Beperk je blik niet tot je eigen PC of Mac, maar zijn er misschien ook andere mensen die autorisatie hebben om content op de website te beheren?
Dan is het belangrijk dat ook die PC's schoon zijn.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11175
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.234 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie