Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Configuration.php is aangepast?

Configuration.php is aangepast?

22 jan 2017 11:12 - 22 jan 2017 11:37
#1
Hallo,

Sinds een aantal dagen ontvangen we van twee joomla 2.5.28/vm2.6.22 registratie's van mn. @ru. De reden is mij niet duidelijk waarom zij dit doen. Deze twee site's worden bij verschillende bedrijven gehost.
Maar zojuist ontdek ik tot mijn grote ontsteltenis dat in ieder geval op één site de configuration.php is aangepast:
De volgende regels zijn aangepast, verplaatst of weggehaald:
Code:
public $display_offline_message = '1'; //verplaatst naar aan het eind public $offline_image = '';//Regel verplaatst naar aan het eind public $sitename ='...' ; //Regel weggehaald public $captcha = 'recaptcha'; //Regel verplaatst naar aan het eind public $secret = '....'//waarde aangepast public $offset_user = 'UTC'; //Regel Toegevoegd public $MetaVersion = '0'; //Regel verplaatst naar aan het eind public $robots = ''; //Regel verplaatst naar aan het eind

Wat kan dit betekenen? En kan dit te maken hebben dat we van die ongewilde registratie's krijgen.

Nico
Edit Astrid: Ik heb de titel van je topic aangepast. 1 Vraagteken is meer dan voldoende!
Laatst bewerkt 22 jan 2017 11:37 door Astrid.
  • nkamp
  • nkamp's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 222

Configuration.php is aangepast?

22 jan 2017 11:16
#2
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
  1. Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
  2. Zet een goede recente backup terug.
  3. wijzig al je wachtwoorden.
  4. update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
  5. Maak meteen een nieuwe backup.

Als je geen schone backup hebt is het het handigste om alles van de server te verwijderen. Wel eerst alle afbeeldingen en de configuration.php naar je computer halen (eventueel de hele site) en een backup maken van je database. Dan een schone installatie te doen met een nieuwe database en alle geïnstalleerde extensies. Daarna je afbeeldingen en je configuration.php weer uploaden en de backup van je database weer importeren.

Of je kunt je site op laten schonen door myjoomla.com of sucuri.net

En J 2.5 is verouderd. Update dus zo snel mogelijk naar J 3.6.5
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Configuration.php is aangepast?

22 jan 2017 11:52
#3
Hoi Nico,

Volgens mij heeft VirtueMart onlangs een veiligheidsrelease voor Joomla 2.5.28 vrijgegeven.
Of die dit specifieke probleem aanpakt, zul je zelf uit moeten zoeken.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.500 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie