Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

HTTP 500-fout

HTTP 500-fout

02 nov 2017 16:06
#1
Hallo een ieder!

In de backend van onze Joomla! 2.5.14 website: dwvdoesburg.nl, krijg ik sinds kort bij bijna alle acties waarbij ik iets wil opslaan.
- Naam ven een menu wijzigen
- tekst van een artikel aanpassen
de melding:
"HTTP 500-fout
Dat is vreemd... deze pagina kan niet worden weergegeven door de website
Mogelijk vindt er onderhoud aan de site plaats of is er sprake van een programmeerfout.
Probeer dit
Ga terug naar de laatste pagina
Probeer contact op te nemen met de eigenaar van de website
"
Er is kort voor het moment dat ik dit constateerde geen rigoreuze handeling oid verricht. Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt heeft, laat staan hoe ik het op kan lossen. Heeft iemand een suggestie?

Met vriendelijke groet,

Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

HTTP 500-fout

02 nov 2017 16:11
#2
Het antwoord van wat de oorzaak is van de 500 internal server error is te vinden in de webserver access en error logs, met name de laatste. Dat zou je bij je provider via een controle paneel moeten kunnen inzien. Kijk daar eens in is mijn suggestie.

Overigens is je site wel een beetje heel oud, niet eens de laatste 2.5.28. Tijd om eens te gaan upgraden naar 3.x voor de veiligheid van je site.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886

HTTP 500-fout

02 nov 2017 17:28
#3
Hallo Gahan,

Dank voor je reactie!

Op het laatste stukje van je antwoord had ik me al voorbereid :S . We lopen echt achter ja, dat klopt. Migratie naar 3.x staat wel in de planning, maar zover zijn we helaas nog niet.

Met de error-log bedoel je de apache error log neem ik aan? Ik zie een mega bestand met tig regels per seconde ongeveer. Ik heb geen idee hoe ik dat moet lezen. Er staan meldingen in op tijdstippen dat ik überhaupt geen handelingen op de backend heb verricht.... Heeft het zin een stuk van de log hier te posten zodat je kunt kijken?

een webserver acceslog kan ik nergens vinden. Ik snap dat dat per provider anders kan zijn, maar kun je een hint geven waar ik daar ongeveer naar zou moeten zoeken?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

HTTP 500-fout

02 nov 2017 17:58
#4
Ook als je niet migreert, moet je als een speer updaten naar 2.5.28 en de laatste veiligheids patch installeren.
En als je de foutrapportage op ontwikkeling zet, krijg je waarschijnlijk ook wel de oorzaak van die 500 error te zien.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

HTTP 500-fout

02 nov 2017 18:51
#5
Wat Astrid zegt kan ook, foutopsporing aanzetten. Voor als de fout dan toch niet te zien is, dan kan je het beste de error log open houden, een aantal keer achter elkaar de handeling verrichten die de 500-internal server error veroorzaakt (laten we zeggen een stuk of 5 keer), dan je error log direct verversen en dan moet hetgeen wat 5 keer achter elkaar daar te zien zijn hetgeen zijn wat je zoekt.
Tenzij er zoveel verkeer is dan kunnen er ook andere errors tussen zitten. Anders post je als je bovenstaande hebt gedaan de laatste 10 regels uit de error log.
Gahan Zwart
CMSJoy
KVK: 01164886

HTTP 500-fout

10 nov 2017 09:03
#6
point taken!
we gaan upgraden
Inmiddels ven ik daar mee bezig, maar loop ik tegen iets anders aan. Ik zal dit onderwerp sluiten en een nieuw aanmaken
dank voor jullie reacties
groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

HTTP 500-fout

10 nov 2017 09:05
#7
OK. Succes en we zien je vragen wel verschijnen. Dank je wel voor het terugkoppelen, ik zal dit draadje sluiten.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.350 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie