Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

LTS of iedere paar maanden extra werk?

LTS of iedere paar maanden extra werk?

26 feb 2015 11:43 - 26 feb 2015 12:35
#1
Joomla! is en blijft een mooi open source product. Lange tijd heb ik v. 2.5 gebruikt en helemaal uitgezeten. Tot en met de laatste versie 2.5.28 zonder al te veel moeite kunnen updaten.
Nu was die versie per 31 december 2014 'einde dienst', dus moet je zo eind januari eens kijken wat versie 3.3.6 allemaal met zich meebrengt. (Je kunt nu eenmaal niet tot in lengte van jaren op ongepatchte systemen blijven draaien)
Goed, ik beheer een aantal websites, ieder met eigen plugins, modules en componenten. De templates zijn ook allemaal aangepast en er is een mobiele template. Kortom, 'even' upgraden is er niet bij.
Ik gebruik dan ook de methode van een test- en acceptatie server voor ieder van deze websites. Dat is maar goed ook, want het hele framework is op de schop gegaan.
Uiteindelijk heb ik alle uitdagingen kunnen oplossen, templates aangepast op de nieuwe 3.3.6 versie en de afgelopen twee weken besteed aan het uitrollen van versie 3.3.6 naar de productieservers.
En dan komt de klap: TADAAaaa! ... We hebben nu de nieuwste versie 3.4 - Hij is fijn.
Weer moeten alle componenten erbij gezocht worden, want het blijkt al snel dat ze niet 1 op 1 draaien op v 3.4
Het loslaten van het releasemodel met LTS en STS versies is voor mij dus geen aanrader.
Voor het helemaal uittesten van een nieuwe versie ben ik voor de eerste site al gauw een uur of 10 bezig. Erbij zoeken van de nieuwe componenten/modules en aanpassen van templates en overrides levert ook nog een initiele 10 uur op en dan hoop ik dat ik alle grote en meest zichtbare problemen opgelost heb. Daarna moet ik voor de andere sites ook nog een en ander aanpassen, maar de grote zaken zijn dan wel bekend.
De content-schrijvers die aan de achterkant werken, hebben dan ook nog even een omschakeling door te maken, alle menu's en beheer-pagina's zien er weer anders uit, nieuwe functies en andere functies die niet meer gebruikt worden. Kortom, een paar dagen 'geknars der tanden'.
Mijn 'klacht'; Waarom is er geen LTS versie voorzien? Zodat ik niet twee maal in twee maanden dat hele circus moet doorlopen?
Wat kan ik nu verwachten?
Iedere drie maanden een nieuwe release? Of is 3.4 een blijvertje?
Laat ik duidelijk zijn, Joomla! heeft nog altijd mijn voorkeur, maar als ik iedere paar maanden dit moet doen, ga ik toch hard nadenken over een laatste conversie, maar dan naar een heel ander product.

Edit Jelle.D: Ik heb je topic verplaatst naar het juiste forum.
Laatst bewerkt 26 feb 2015 12:35 door Jelle.
  • roland.verhaar
  • roland.verhaar's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 3

LTS of iedere paar maanden extra werk?

26 feb 2015 13:20 - 26 feb 2015 14:03
#2
Dank voor je ervaringen en feedback.
Je mag je ervaringen hier uiteraard delen, maar wij kunnen je vragen/klachten niet oplossen.
Daarvoor zul je op joomla.org een bericht moeten plaatsen t.a.v. het Project Leaders Team.

Sinds de overgang van Joomla! 2.5 naar Joomla! 3 voor velen al een gepasseerd station is en zij tevreden met Joomla! 3.x werken is een volgende update over het algemeen geen probleem.
Wel is het toevoegen van maatwerk altijd een risico voor de ontwikkelaar van het maatwerk.
Mijn sites draaien op algemene templates en extensies en ik heb nog nooit problemen ervaren met het updaten.

Als je al jaren met Joomla! werkt, dan weet je als het goed is dat het altijd verstandig om de eerste versie uit een reeks altijd eerst even te testen voordat je dat op een live-site toepast.
Persoonlijk wacht ik altijd op x.x.1 of x.x.2 en gebruik de x.x.0 altijd alleen om te kijken wat er nieuw is aangeboden.

Misschien helpt deze reactie je in de beeldvorming van Joomla! als CMS.

Dit forum is in ieder geval geen onderdeel van het Joomla! Developers Team. Dus zoals ik hierboven al aangaf, verzoek ik je om met klachten naar joomla,.org te gaan, zodat je daar de reactie kunt ontvangen van de verantwoordelijke personen.

En als laatste wil ik je meegeven dat Joomla! volledig door vrijwilligers wordt ontwikkeld en dat zij dat belangeloos doen. Indien je het idee hebt dat je het proces kunt verbeteren, dan raad ik je aan om je aan te melden als medeontwikkelaar. Op die manier krijg je zelf inbreng in het geheel.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 26 feb 2015 14:03 door Jelle.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11165
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.782 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie