Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

15 apr 2018 13:39 - 15 apr 2018 13:43
#1
Vanaf de bezoekerskant gezien zie ik op internet twee soorten mogelijkheden om een afbeelding groter te laten tonen. Op deze (wiki-)webpagina zijn de mogelijkheden die ik bedoel zelfs gecombineerd: nl.wikipedia.org/wiki/Parapluutjesmos . Als je met de muis over de afbeelding gaat, dan verschijnt er een handje en klikken vergroot de afbeelding binnen het kader van de website. Als je met je muis over die vergrote afbeelding gaat, dan verschijnt er een loepsymbool met daarin een plusje. Nog een keer klikken maakt de afbeelding maximaal.

Kan dit op een simpele manier ook in Joomla of moet ik daarvoor een extensie inzetten? Het liefst kies ik voor de mogelijkheid voor gebruikers om een afbeelding met een muisklik op ware grootte te kunnen zien (alle pixels op het scherm dwz. bij zeer grote afbeeldingen van het scherm aflopend).

Ik werk met Joomla 3.8.6 en de oplossing die ik zoek wil ik toepassen op www.a3s.nl/natuur-en-milieu/kijken-naar-wat-leeft .

Adrie
Laatst bewerkt 15 apr 2018 13:43 door A3S.
  • A3S
  • A3S's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

15 apr 2018 16:39
#2
Je zou dat kunnen doen binnen de editor JCE.
Gebruik daarvoor JCE Image Popup.
Hier vind je een uitleg daarover:
www.joomlacontenteditor.net/support/tuto...reate-an-image-popup
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

16 apr 2018 11:16 - 16 apr 2018 11:18
#3
Dankje Wouter.
Ik heb wat dingen uitgeprobeerd.

Mijn vertrekpunt was dat er al images in een article stonden, op ware grootte (4000x3000). Niet ideaal ivm. de snelheid van laden van de plaatjes. Dus die ga ik nog wel eens kleiner maken naar bijv. 1000x 750.

Aan de frontendkant verkleint Joomla die images van 4000x3000 tot wat er past binnen het content-deel van mijn site. Dat zijn dus geen thumbnails, maar bij het uitproberen ben ik ze wel zo gaan gebruiken. Want ik wil ze in een popupwindow tonen op ware grootte, met alle pixels. Dat is groter dan op een normaal scherm past, dus vandaar dat ik dacht aan een popupwindow met scrollbars.

Je verwees naar JCE Image Popup binnen de JCE editor. Ik veronderstel dat je daarbij niet doelde op JCE Image Popup binnen de JCE Image Manager, maar binnen de JCE Link Manager. Daar vond ik aanvankelijk alleen de optie voor Window popups. Tot ik doorkreeg dat ik de extensie/plugin JCE Mediabox nog miste. Naast de JCE (core) editor zelf is dat de enige aanvulling die je niet hoeft te betalen. Toen JCE Mediabox geïnstalleerd was, kon ik binnen de JCE Link Manager naast de optie Window Popups ook kiezen voor de optie JCE Mediabox popups, zoals in de documentatie waarnaar je verwees.

De JCE Medibox Popups heb ik eerst uitgeprobeerd. Omdat ik de 4000x3000-images daarbij als 'thumbnails' gebruik, maak ik zo vanuit de image een link naar zichzelf oftewel dezelfde image van 4000x3000. Dat werkt, maar levert een popupwindow op zonder scrollbars waarbij de gehele image nog steeds op het scherm past en daardoor nauwelijks groter wordt getoond dan al het geval was zonder aan de frontendkant op de image te klikken. Zie de eerste bijlage. Tot nu toe kan ik geen opties ontdekken om in te stellen dat het resultaat getoond moet worden in een window met scrollbars.

Daarom heb ik vervolgens de optie Window Popups geprobeerd, op dezelfde manier. Dat werkt beter. Ik kan dan de optie Show scrollbars aanvinken. Het resultaat bij klikken aan de frontendkant op het image is dat er dan een popup Windowsvenster verschijnt met daarin de image op ware grootte en met scrollbars.

Bij deze laatste oplossing hoort nog wel een maar. Ik werk standaard met Firefox en in die browser verschijnt het popupvenster in eerste instantie zo klein dat het er niet uit ziet, dwz. je ziet in het geheel geen content. Zie de tweede bijlage, links bovenin. Totdat je in dat superkleine venster klikt op full-screen tonen. Dan verschijnt alsnog wat ik wil. Zie de derde bijlage.

In Internet Explorer krijg ik het Windowspopupvenster in een keer wel groot getoond. Waar dit aan ligt, aan Firefox of de instellingen van Firefox, daar ben ik nog niet achter.

En ik heb nog een derde mogelijkheid uitgeprobeerd. Van mijn images oftewel de JPG-tjes van mijn digitale fototoestel, PDF-bestanden maken en daarnaar linken. Een gebruiker kan dan in zijn/haar browser inzoomen tot zelfs meer dan 100% van de 4000x3000 pixels van de oorspronkelijke image. Zie de vierde bijlage.

Adrie







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 16 apr 2018 11:18 door A3S.
  • A3S
  • A3S's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

16 apr 2018 12:46
#4
Dat is een mooi verslag van wat je ondertussen hebt ontdekt.
Ik hoop dat je beseft dat nog vrijwel niemand een beeldscherm gebruikt met een resolutie van 3000x4000 pixels.
De thumbnail-images moet je in ieder geval al verkleinen naar het formaat wat je op de website in je artikel wil tonen.
Dat maakt het laden in ieder geval al een stuk sneller.
En vriendelijker voor je bezoekers die via een mobiele verbinding je website bezoeken.
Je jaagt ze onnodig op een hoog dataverbruik.


Wat ik verder niet uit je verhaal aflees is of je nu voldoende oplossing hebt of dat je nog naar iets op zoek bent.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

16 apr 2018 13:22
#5
Misschien naar zoiets kijken? Zoekterm image magnifier.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

16 apr 2018 13:56
#6
Dat 4000x3000 veel is, begrijp ik, en daarmee ga ik nog aan de slag.

Wat betreft een oplossing twijfel ik nog tussen de Windows popup van de JCE Link Manager of daarmee een link maken naar een PDF. Ik kies het liefst voor de Windows popup, maar het is dat superkleine venster dat dan in mijn Firefox-browser verschijnt, dat me doet twijfelen zolang ik niet begrijp waar dat aan ligt en/of hoe ik dat anders kan instellen.

Adrie
  • A3S
  • A3S's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Hoe bezoekers afbeeldingen met een klik op ware grootte laten zien?

16 apr 2018 21:56
#7

Astrid schreef : Misschien naar zoiets kijken? Zoekterm image magnifier.


Naar deze suggestie heb ik gekeken. Betreft Ari Zoom van Ari Soft. Is een extensie waarvoor je moet betalen. Dat doe ik zelden. Joomla is voor mij een hobby. Daar komt nog nog het een en ander bij. Vaak kun je die software niet eerst proberen om daarna pas te betalen. De beschrijving van de functionaliteit is vaak niet zodanig dat ik tevoren met enige zekerheid kan concluderen dat het gaat doen wat ik nodig heb. En dan heb ik het nog niet over bugs of documentatie die summier is, verouderd of in ieder geval niet 1:1 in lijn is met hoe de laatste versie in elkaar steekt.

Kortom, wel even serieus naar gekeken en daarna verder met de richting waarin ik al dacht: PDF's combineren met de JCE popup-functies.

Adrie
  • A3S
  • A3S's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.166 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie