Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Joomla en Sass

Joomla en Sass

05 mei 2017 05:39
#1
Beste mensen, ik ben bezig om mezelf sass te leren. Ik wil tzt een eigen template maken dat gebaseerd is op sass, met een eigen compiler in the backend. Op dit moment werkt het, maar is nog niet geschikt om te testen. Joomla gaat in versie 4 vrijwel zeker werken met Bootstrap 4 en dus met sass.

Mijn vraag is: hoeveel belangstelling is er voor sass?

Heel algemeen. Niet in details, dat is veel te technisch. Persoonlijk denk ik dat sass iets is voor ontwikkelaars. Iemand die een template koopt voor z'n eigen site maakt de veranderingen in custom.css. Ja, sass heeft ook voordelen voor de doe het zelver, maar ik denk dat het meer iets is voor mensen die beroepsmatig of hobbymatig meer met css werken.

Hoe denken jullie daar over?
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

Joomla en Sass

05 mei 2017 07:38
#2
Wat ik begrijp van Less of Sass is dat iedere keer word gekeken, als de template word ingeladen, of de instellingen van het css bestand nog goed zijn. Omdat ik, voor mijn eigen website, precies weet wat ik wel en niet wil maak ik dus geen gebruik van beide en is mijn website, denk ik, toch zeker 1 milliseconde sneller met mijn custom css bestand.

Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Overigens werk ik met Bootstrap 3 en daar zit Less in. Het is dus niet verplicht om dat te gebruiken!
  • ArjanR
  • ArjanR's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 72

Joomla en Sass

05 mei 2017 08:20
#3
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ja, Bootstrap werkt met Less en nu ook met Sass, maar je hoeft het niet te gebruiken. Dat klopt. Je hoeft het niet te gebruiken. Klopt helemaal!

Less en Sass zijn de bouwstenen waar mee Bootstrap wordt opgebouwd. Om te werken moet je eerst de boel compilen in css. Dat is - in principe - een eenmalige handeling. je verandert je style.less of style.scss in style.css en dat is wat je site gebruikt. Je kunt met een ingebouwde compiler altijd compilen, maar het is verstandig om die uit te zetten wanneer het niet nodig is.

Bedankt voor je antwoord. Ben benieuwd hoe anderen er over denken.
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

Joomla en Sass

05 mei 2017 18:20
#4
Compiler voor Sass hoef je niet uit te zetten. Maar als je styling niet veranderd, dan is het niet nodig om opnieuw te compileren.

Ik gebruik op het werk best veel Sass. Veel al voor eenmalige generatie van de stylebestanden bij een update van websites. Maar we hebben ook modules die door klanten van een van onze klanten gebruikt wordt, die de vrijheid moeten hebben met hoe een module qua kleur eruit moet zien. Hier gebruiken we dan ook Sass voor, maar slaan we de stylebestanden tijdelijk op en als deze niet aanwezig zijn gaat de Compiler aan de gang(dus worden deze bij de aanroep gecompileerd).
Groetjes, Julian.

Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen via dit forum
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Juliank92
  • Juliank92's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 1722
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.117 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie