Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

30 mrt 2015 21:11
#1
Beste forumleden,

Gelukkig heb/had ik weinig problemen met mijn site en als ik iets had dan kon ik gelukkig via dit forum wel de oplossing vinden. Ik heb echter nu een probleem waarmee ik even niet weet hoe nu juist te handelen.
Ik heb al jaren een Joomla site bij mijn hoster. Deze is automatisch via Installatron geïnstalleerd. Voor een automatische update maakt Installatron netjes een back-up en tussendoor bij wijzigingen aan mijn site, doe ik het zelf handmatig. Aangezien ik tot op heden vrijwel nooit noemenswaardige problemen had bij een update heb ik nooit een back-up terug hoeven zetten. Tot begin vorige week. Mijn site was toen van 3.4.0 naar 3.4.1 geüpdate. Ik kwam er toen achter dat mijn template niet meer na die update zo werkte als gewenst. Ik heb toen geprobeerd om een nieuwe versie van mijn template te installeren, maar dit gooide mijn site nog meer door elkaar. Ik heb toen mijn back-up via Installatron terug gezet naar 3.4.0. Na 10% knalde de back-up eruit met een waslijst aan fatal errors. Installatron gaf aan dat het een foute installatie was en dat de site opnieuw geïnstalleerd moest worden. Echter, mijn site zag er uit zoals het zou moeten wezen. Zowel front-end als back-end.
Omdat installatron aangaf dat het een foute installatie was welke opnieuw geïnstalleerd moest worden, heb ik een nog iets oudere, handmatig gemaakte, back-up terug proberen te zetten. Wederom na ongeveer 10% knalde de back-up eruit met weer een waslijst aan fatal errors. Maar, nu was vrijwel alles weg op mijn site. De nieuwere back-up terugzetten bracht ook geen soelaas en ook mijn template opnieuw installeren lukte niet. Zelfs een back-up van 3.4.1 welke ik gemaakt had voordat ik met het terugzetten van die back-ups begon, lukte niet meer.
Mijn hoster heeft uiteindelijk een complete back-up van mijn domein terug moeten zetten maar omdat het inmiddels al bijna een week verder was, was de oudste back-up van mijn domein diegene die gemaakt was van na de installatie naar 3.4.1; dus met foute template weergave.
Buiten die template zag alles er normaal uit. Installatron gaf ook geen melding van een foute installatie. Om mijn template weer normaal te krijgen heb ik de recentste back-up terug gezet waarmee mijn site er normaal mee uitzag (3.4.0). Weer hetzelfde verhaal na 10% als eerder vermeld even als de melding in installatron. Maar weer wel met resultaat dat mijn site er weer goed uitzag. Toch heb ik een nieuwe installatie geprobeerd wat installatron aangaf, maar ik kon toen ook geen back-up meer installeren. Gelukkig had ik via direct admin een complete back-up van mijn domein gemaakt. Deze opnieuw terugzetten lukte wel.

Vandaag contact gehad met mijn hoster. Die weet ook niet wat het probleem kan zijn. Ikzelf had wel ontdekt dat installatron bij "files & tables" 2 database voorvoegsels gebruikt. Degene die het hoort te zijn (b1kln_) en jos_ met beide vrijwel identieke achtervoegsels. Maar in mijn database staat alleen b1kln_ en komt jos_ niet voor. Mijn hoster kon hier geen antwoord op geven. Hij rade mij aan mijn site opnieuw schoon te installeren, maar wist mij niet te vertellen hoe ik dan mijn gegevens terug moest zetten.

En nu zit ik. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En is het wel nodig? Ik lees hier op het forum dat er slechte ervaringen zijn met installatron. Misschien zit die error in mijn back-ups er al veel langer in maar omdat ik het niet nodig had heb ik het nooit gemerkt. Tenslotte werk een back-up van mijn domein wel als ik die terug zet. Ook mijn site ziet er gewoon uit zoals het hoort.
Dus voordat ik een hoop ellende op mijn hals haal en weer tijd ga verspillen ontvang ik graag advies hoe nu te handelen.

Alvast bedankt,
Groeten,
Erwin
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

30 mrt 2015 21:24
#2
Hallo Erwin,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Om op safe te spelen, stel ik de volgende werkwijze voor. Ik ga er hierbij vanuit dat je nu een goed werkende 3.4.0 site hebt.

Installeer Akeeba Backup en maak hiermee een backup. Haal deze naar je computer. Maak via een ftp programma (Filezilla) een nieuwe map aan in je rootmap. Maak via DirectAdmin een nieuwe database aan (hoop dat je meerdere databases aan kunt maken bij je hoster). Zet je backup bestand samen met kickstart.php in je net aangemaakte map. Restore je site en gebruik de gegevens van de nieuwe database.

Als dat goed werkt, verwijder je je hoofdsite via Installatron en zet je alle mappen en bestanden uit je submap in je hoofdmap en pas je daarna nog even de paden naar /logs en /tmp aan.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

30 mrt 2015 21:45
#3
Hallo Astrid,

Bedankt voor je antwoord.
Met Akeeba heb ik ook in het verleden ook wel eens wat gedaan en zal ik eens gaan proberen. Is het dan na verwijderen van mijn hoofdsite "domweg" al die mappen kopiëren naar mijn hoofdmap? Heb ik dan niets te maken met database verwijzingen en verwijzingen naar mijn hoofddomein ipv naar het subdomein?

Zal wel pas woensdagavond worden want heb eerder helaas geen tijd.
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

30 mrt 2015 21:51 - 30 mrt 2015 21:53
#4
Nog simpeler: je selecteert in Filezilla de hele inhoud van je submap en sleept ze alles in een keer 1 map hoger. En behalve die twee paden hoef je niets aan te passen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 30 mrt 2015 21:53 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

01 apr 2015 21:45
#5
Ik had aangegeven dat ik vanavond er mee verder ging. Dit is ook zo. Om het gelijk maar goed aan te pakken ben ik eerst maar even aan het opschonen gegaan. Er stonden ook nog wat oude back-up files en testmappen. Nu kom ik in mijn root 4 grotere bestanden tegen. Ze beginnen met .yt en dan nog een verzameling letters en getallen. Het zijn 2 data bestanden en 2 meta bestanden. Deze 4 bestanden staan niet in een back-up van een paar dagen terug. Enig idee wat deze zijn en of ze weg kunnen?

Na een update van Akeeba kreeg ik van diezelfde Akeeba een melding dat mijn PHP verouderd is (5.3.28) en dat ik mijn hoster moet vragen voor een update. Dit ga ik eerst maar even doen en dan laat ik ze gelijk maar even nakijken of alles wel up to date is bij hun voor Joomla 3.4.1. Anders blijf ik straks bezig met fouten.
Wordt vervolgd.
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

02 apr 2015 21:06
#6
Volgens mijn hoster maakt de PHP versie niet uit. De rest zou goed zijn voor Joomla 3.4. Ik ben dus maar verder gegaan met het restoren van mijn site in een submap van mijn root en in een nieuwe database.
Wat mij bij mijn nieuwe database opvalt is dat er precies hetzelfde optreed als bij mijn oude; 2 database voorvoegsels. 1 welke bij de installatie wordt aangegeven en wat ook in de back-end van Joomla staat aangegeven (in mijn geval b1kln_) en ook nog jos_ . Klopt dit??
Als ik vervolgens naar mijn site in mijn submap gaat ( www.mijnsite.nl/test/ ) dan verschijnt netjes mijn homepage. Maar bij alle subpagina's en artikelen krijg ik een 404 error; Component not found. Wat gaat hier fout?
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

02 apr 2015 21:26
#7
Als je een nieuwe database hebt aangemaakt, dan zou je maar 1 voorvoegsel moeten hebben. Dus dan zou je alle tabellen met voorvoegsel jos_ kunnen verwijderen.

404 error wordt denk ik veroorzaakt door SEO in combinatie met .htaccess.

:off:
Joomla werkt inderdaad nog met PHP > 5.3.10. Dat neemt niet weg dat je hoster met verouderde software draait.
:back:
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

02 apr 2015 21:26 - 02 apr 2015 21:28
#8
Hallo,

Staat je SEO goed? Maak je gebruik van de .htaccess?

EDIT: Gelijk met Astrid. :cheer:
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 02 apr 2015 21:28 door Jelle.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13590

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

02 apr 2015 21:42
#9
@ Astrid,
Ja, database is nieuw. Voor de installatie nog bekeken en hij was leeg. Na installatie met kickstart en Akeeba heeft hij dus 2 voorvoegsels. Hetzelfde dus als bij mijn hoofdsite. Geen idee waar hij die vandaan haalt, en waarom.

@ astrid en Jelle,
Ga ik van het weekend verder bekijken. Ik heb alles weer verwijderd. Ik had een nieuwe versie van mijn template geïnstalleerd maar die bracht heel mijn site in de war. Dus ik ga maar weer van vooraf aan beginnen. :unsure:
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

02 apr 2015 21:46
#10
Akeeba maakt een complete backup, dus ook de hele database. Dus als je originele site dit heeft is het logisch dat de backup het ook heeft.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

06 apr 2015 18:33 - 06 apr 2015 18:34
#11
Na een weekendje testen met allerlei back-ups heb ik besloten om het maar in het vervolg zonder Installatron te doen. Ik heb ontdekt dat installatron de vervelende eigenschap heeft om een beetje overrulend te zijn t.o.v. een normale Joomla installatie. Installatron gebruikt graag een jos_ voorvoegsel bij een installatie en dit gaat niet helemaal lekker als je een site verhuist welke een ander voorvoegsel gebruikt. Op een gegeven moment had ik een werkende site met een database voorvoegsel jos_ terwijl de administrator van Joomla aangaf dat dit b1kln_ was. Dit aanpassen naar jos_ gaf een niet werkende site waarna je ook niets meer terug kon zetten. Zelfs opnieuw installeren met Akeeba lukt toen niet.
Op dit forum heb ik al eens meer gelezen dat Installatron met "iets extra's" werkt wat soms niet goed uitpakt. Dus geen Installatron meer voor mij.
Oh ja. Mijn template werkt niet goed in 3.4.1. Of dit aan mijn template ligt of aan Joomla weet ik niet. Ik blijf voorlopig maar even op 3.4.0.

Wat mij betreft kan het slotje er op.
Laatst bewerkt 06 apr 2015 18:34 door Erwin M.
  • Erwin M
  • Erwin M's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 6

Back-up terugzetten vanuit Installatron geeft error

06 apr 2015 19:22
#12
Bedankt voor het terugkoppelen.
Suc6!
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13590
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.024 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie