Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 09:39
#1
Hoi,

Hoe kun je nu eigenlijk onderzoeken of je Joomla site update-baar is naar versie 3.3.x.
Joomla zegt soms wel dat er een update is, maar als je die dan uitvoert is het toch mislukt.

Bestaat er geen tool die alle modules en extensies kan onderzoeken op update-baarheid of moet je echt alle sites en makers van
je modules, templates en extensies gaan langslopen... ?

grtz
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 09:50
#2
Joomla 2.5. naar 3.3.3. (op dit moment) is een mini upgrade. En ja, je zult alles na moeten kijken. Het beste is om de upgrade uit te voeren in een submap of lokaal. Het ligt er ook nog aan of je werkt vanuit een originele 2.5 installatie of dat je een site hebt die bijvoorbeeld al gestart is in 1.6 of 1.7.

Wat ik soms wel doe bij witte schermen na een update is in de configuration.php de error_reporting op development zetten. Vaak zie je dan welke extensie dwars ligt en die kan je dan mogelijk of via de backend of keihard via ftp en phpmyadmin verwijderen.

Het blijft echt een beetje trial and error. Soms gaat het vlekkeloos en soms moet je puzzelen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37132

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 12:23 - 01 aug 2014 13:32
#3
Neen maar als ik update naar versie 3.3.3 krijg ik twee foutmeldingen:

Dit in de backend:

Table 'IDxxxx_xxxx.jos_associations' doesn't exist SQL=ALTER TABLE `jos_associations` ENGINE=InnoDB;


Dit in de frontend:

1054
Unknown column 'ordering' in 'order clause' SQL=SELECT * FROM jos_languages WHERE published=1 ORDER BY ordering ASC


Wat kan de reden hiervan zijn?

Met development krijg ik in de backend ook nog dit te zien:

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in www/libraries/loader.php on line 225


Als ik deze oplossing probeer administrator/index.php?option=com_installer&view=database krijg ik een witte pagina als ik de error op development zet zie ik dit:

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in www/libraries/loader.php on line 225

Notice: Undefined property: InstallerController::$input in www/administrator/components/com_installer/controller.php on line 39

Fatal error: Call to a member function get() on a non-object in www/administrator/components/com_installer/controller.php on line 39

Edit Astrid: Ik heb de meldingen tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 01 aug 2014 13:32 door Astrid.
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 12:47 - 01 aug 2014 13:33
#4

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in www/libraries/loader.php on line 225


Deze heb ik al kunnen oplossen door dit te wijzigen:

libraries\joomla\html\parameter.php on line 512

Code:
Code:
public function loadSetupFile($path)
must be
Code:
Code:
public function loadSetupFile($path=null)

Nu nog de twee andere...
Edit Astrid: Ik heb de code tussen codetags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 01 aug 2014 13:33 door Astrid.
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 13:22 - 01 aug 2014 13:34
#5
Weer een stukje verder dit blijkt te helpen om de backend terug te krijgen:

My solution finally was:
In the database manually add a new table: jl_postinstall_messages (possibly change first few letters as is necessary)

Then add 3 items in that table:
1. postinstall_message_id
2. extension_id
3. enabled (Ik heb hier wel een boolean van gemaakt leek me logisch maar geen idee of dat correct is)


Maar als ik dan op een link klik van de backend nog steeds deze fouten:

Notice: Undefined property: InstallerController::$input in www/administrator/components/com_installer/controller.php on line 39

Fatal error: Call to a member function get() on a non-object in www/administrator/components/com_installer/controller.php on line 39


en deze op de front-end:

Unknown column 'ordering' in 'order clause' SQL=SELECT * FROM jos_languages WHERE published=1 ORDER BY ordering ASC

Edit Astrid: Ik heb de meldingen tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 01 aug 2014 13:34 door Astrid.
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 13:44
#6
Kolom ordering bestaat al sinds 2.5, dus wederom de vraag: was je site eerst opgezet in een oudere versie? Heb je tussendoor op een verkeerde manier geüpdatet? Heb je wel in je 2.5 site een database reparatie uitgevoerd zonder foutmeldingen te krijgen?
Je zou deze query op je database kunnen draaien:
Code:
ALTER TABLE `jos_languages` ADD COLUMN `ordering` int( 11 ) NOT NULL default 0 AFTER `published` ;

Je workaround in #4 zou niet nodig moeten zijn en is ook onhandig omdat je nooit in core bestanden moet gaan wijzigen. Die zou ik dus weer terugdraaien. Strict standards meldingen zijn overigens niet echt spannend en kan je in principe negeren. Die verdwijnen als je error_reporting weer terugzet.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37132

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 13:55
#7
Hey ja ik ben ooit in de tijd begonnen met een Joomla 1.6, het kan wel zijn dat ik ooit 's een update via ftp heb gedaan ipv extensiebeheer maar sinds het mogelijk is met extensiebeheer altijd zo gedaan en tot op heden eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Ik zal er de volgende keer aandenken om de code tussen tags te plaatsen thx
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 14:20
#8
Code:
ALTER TABLE `jos_languages` ADD COLUMN `ordering` int( 11 ) NOT NULL default 0 AFTER `published` ;

Dit werkt maar dan krijg ik een nieuwe melding:
Deze:
Code:
Unknown column 'c.version' in 'field list' SQL=SELECT c.id, c.asset_id, c.access, c.alias, c.checked_out, c.checked_out_time, c.created_time, c.created_user_id, c.description, c.extension, c.hits, c.language, c.level, c.lft, c.metadata, c.metadesc, c.metakey, c.modified_time, c.note, c.params, c.parent_id, c.path, c.published, c.rgt, c.title, c.modified_user_id, c.version, CASE WHEN CHAR_LENGTH(c.alias) != 0 THEN CONCAT_WS(':', c.id, c.alias) ELSE c.id END as slug FROM fxzvf_categories as c LEFT JOIN fxzvf_categories AS s ON (s.lft <= c.lft AND s.rgt >= c.rgt) OR (s.lft > c.lft AND s.rgt < c.rgt) LEFT JOIN (SELECT cat.id as id FROM fxzvf_categories AS cat JOIN fxzvf_categories AS parent ON cat.lft BETWEEN parent.lft AND parent.rgt WHERE parent.extension = 'com_content' AND parent.published != 1 GROUP BY cat.id) AS badcats ON badcats.id = c.id WHERE (c.extension='com_content' OR c.extension='system') AND c.access IN (1,1) AND c.published = 1 AND s.id=2 AND badcats.id is null GROUP BY c.id, c.asset_id, c.access, c.alias, c.checked_out, c.checked_out_time, c.created_time, c.created_user_id, c.description, c.extension, c.hits, c.language, c.level, c.lft, c.metadata, c.metadesc, c.metakey, c.modified_time, c.note, c.params, c.parent_id, c.path, c.published, c.rgt, c.title, c.modified_user_id, c.version ORDER BY c.lft
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 14:24
#9
Uuuuuuuuuhm: je bent tabellen met een prefix jos_ aan het wijzigen geweest omdat je daar foutmeldingen op kreeg en nu krijg je ineens een foutmelding op een tabel met prefix fxzvf_?
Dat kan ik even niet meer volgen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37132

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

01 aug 2014 14:33 - 01 aug 2014 15:01
#10
Excuseer de foutmelding had ik gekopieerd van een andere website, maar het is dezelfde die ik krijg maar dan inderdaad met prefix jos_

Edit Astrid: Ik heb je quote verwijderd, omdat het quoten van een direct voorafgaande reactie niets toevoegt.
Laatst bewerkt 01 aug 2014 15:01 door Astrid.
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

04 aug 2014 08:20 - 04 aug 2014 08:38
#11

Astrid schreef : Heb je wel in je 2.5 site een database reparatie uitgevoerd zonder foutmeldingen te krijgen?


Eventjes terug gezet naar 2.5.24 dit zijn de database foutmeldingen:

Database problemen:

Tabel 'jos_languages' heeft geen kolom 'ordering'. (Van bestand 1.7.0-2011-06-06-2.sql.)
Tabel 'jos_languages' bevat geen index 'idx_ordering'. (Van bestand 1.7.0-2011-06-06-2.sql.)
Tabel 'jos_associations' bestaat niet. (Van bestand 1.7.0-2011-06-06.sql.)


Overige informatie:

Databaseschema versie (in #__schemas): 2.5.24.
Update versie (in #__extensions): 2.5.24.
Database driver: mysqli.
63 database wijzigingen controleren geslaagd.
45 database wijzigingen hebben de tabelstructuur niet aangepast en zijn overgeslagen.


Hoe kun je dit nu deftig oplossen vooraleer je naar 3.3.3 gaat?

Edit: wanneer ik dit toepas zijn alle waarschuwingen ivm problemen wel verdwenen.

Via een tip gevonden:

Alle * sql-files verwijderen uit de map:/administrator/components/com_admin/sql/updates/mysql/
(behalve de 2.5.24 file) en daarna cache opschonen

Database herstellen gedaan:

Nu staat de melding

Databasetabellen structuur is up-to-date.

Databaseschema versie (in #__schemas): 2.5.24.
Update versie (in #__extensions): 2.5.24.
Database driver: mysqli.
0 database wijzigingen controleren geslaagd.
1 database wijzigingen hebben de tabelstructuur niet aangepast en zijn overgeslagen.

Edit Astrid: Ik heb tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 04 aug 2014 08:38 door Astrid.
Discussie gesloten.

Updaten naar versie 3.3.x hoe je eigen site onderzoeken?

04 aug 2014 08:50
#12
Dat was in ieder geval 1 van de redenen waardoor je problemen had. Of dit alles oplost durf ik zo niet te zeggen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37132
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.237 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie